Download full text
(357.4Kb)
Citation Suggestion
Please use the following Persistent Identifier (PID) to cite this document:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-83475-7
Exports for your reference manager
Ordnungsdimensionen frühpädagogischer Praxis: Pädagogische Kernaktivitäten und Technologien - Der Elementarbereich als Teil des pädagogisch organisierten Systems des lebenslangen Lernens
Organising dimensions of early childhood practice: Pedagogical core activities and technologies - The elementary sector as part of the pedagogically organised system of lifelong learning
[journal article]
Abstract
Die Zuordnung des Elementarbereichs zum Erziehungs- und Bildungssystem ist keineswegs selbstverständlich und historisch betrachtet ein relativ junges Phänomen. Begründet wird diese Zugehörigkeit heute vorwiegend mit bildungspolitischen Argumenten sowie Erkenntnissen der empirischen Bildungsforschung... view more
Die Zuordnung des Elementarbereichs zum Erziehungs- und Bildungssystem ist keineswegs selbstverständlich und historisch betrachtet ein relativ junges Phänomen. Begründet wird diese Zugehörigkeit heute vorwiegend mit bildungspolitischen Argumenten sowie Erkenntnissen der empirischen Bildungsforschung. Der vorliegende Beitrag legitimiert die Verankerung im pädagogisch organisierten System des lebenslangen Lernens auf andere Weise: Er führt mit Hilfe der Ausdifferenzierung pädagogischer Technologien und Kernaktivitäten für den Elementarbereich den Nachweis, dass frühpädagogische Fachkräfte strukturell ähnliche Praktiken ausführen wie Lehrkräfte, Sozialarbeiter*innen, Weiterbildungspersonal und Hochschullehrende. Damit wird ein egalisierender Faktor in die Debatte eingeführt.... view less
The affiliation of the elementary education with the educational system is not self-evident and, historically speaking, a relatively recent phenomenon. Today, this affiliation is based mostly on educational policy arguments and findings of empirical educational research. This article legitimises the... view more
The affiliation of the elementary education with the educational system is not self-evident and, historically speaking, a relatively recent phenomenon. Today, this affiliation is based mostly on educational policy arguments and findings of empirical educational research. This article legitimises the foundation of ele-mentary education in the pedagogically organised system of lifelong learning in a different way: through the differentiation of pedagogical technologies and core activities for the elementary sector it provides evidence that early childhood educators are involved in structurally similar practices as teachers, social workers, further education professionals and university lecturers. With this argument we introduce an equalising factor into the debate.... view less
Keywords
elementary education sector; educational system; education system; educational policy; educational research; lifelong learning; early childhood education and care; pedagogics; day nursery
Classification
Elementary Education Sector
Training, Teaching and Studying, Professional Organizations of Education and Pedagogics
Free Keywords
pädagogische Technologien; pädagogische Kernaktivitäten; pädagogische Handlungen; Pedagogical Technologies; Pedagogical Core Activities; Pedagogical Actions
Document language
German
Publication Year
2022
Page/Pages
p. 339-354
Journal
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung / Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research, 17 (2022) 3
DOI
https://doi.org/10.3224/diskurs.v17i3.06
ISSN
2193-9713
Status
Published Version; peer reviewed