
This full text is available after a period of embargo until the 11 Mar. 2026
Citation Suggestion
Please use the following Persistent Identifier (PID) to cite this document:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-92937-1
Exports for your reference manager
Soziale Ungleichheiten beim Zugang zu einer vollqualifizierenden Ausbildung - Übergang von der Schule in den Beruf im Wandel
Social inequalities in access to vocational training - Changes in Transitions from School to Work
[journal article]
Abstract
Eine berufliche Ausbildung ermöglicht Jugendlichen einen sicheren Weg ins Berufsleben. Gleichzeitig verweisen jedoch anhaltende soziale Ungleichheiten beim Ausbildungszugang, die sich unter anderem in einer anhaltend hohen Zahl an Neuzugängen im Übergangssektor manifestieren, auf Schwierigkeiten in ... view more
Eine berufliche Ausbildung ermöglicht Jugendlichen einen sicheren Weg ins Berufsleben. Gleichzeitig verweisen jedoch anhaltende soziale Ungleichheiten beim Ausbildungszugang, die sich unter anderem in einer anhaltend hohen Zahl an Neuzugängen im Übergangssektor manifestieren, auf Schwierigkeiten in den Bildungsverläufen bei einem Teil der Jugendlichen. Der Beitrag zeichnet anhand einer längerfristigen Betrachtung die Entwicklungslinien am Übergang von der Schule in die berufliche Ausbildung nach und zeigt die bestehenden Chancen und Schwierigkeiten, denen sich Jugendliche mit niedrigem Schulabschluss und nichtdeutscher Staatsangehörigkeit gegenübersehen, auf.... view less
Vocational training offers young people a secure path into working life. At the same time, however, persistent social inequalities in access to vocational training, which are manifested, among other things, in a persistently high number of new entrants to the transition sector, point to difficulties... view more
Vocational training offers young people a secure path into working life. At the same time, however, persistent social inequalities in access to vocational training, which are manifested, among other things, in a persistently high number of new entrants to the transition sector, point to difficulties in the educational trajectories of some young people. This article takes a long-term look at the development of the transition from school to vocational training and shows the existing opportunities and difficulties faced by young people with low school-leaving qualifications and non-German nationality.... view less
Keywords
vocational education; training; career start; entrance requirements; educational opportunity; social inequality; course of education; dual system; Federal Republic of Germany
Classification
Sociology of Education
Vocational Training, Adult Education
Free Keywords
Übergang nach der Schule; Ungleichheiten beim Ausbildungszugang; Übergangssektor; Segmentation im dualen Ausbildungssystem; school to work transition; inequalities in access to vocational training; transition sector; segmentation in the dual system
Document language
German
Publication Year
2023
Page/Pages
p. 503-520
Journal
Diskurs Kindheits- und Jugendforschung / Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research, 18 (2023) 4
Issue topic
Kindheit und Jugend im Horizont der Nationalen Bildungsberichterstattung
DOI
https://doi.org/10.3224/diskurs.v18i4.05
ISSN
2193-9713
Status
Published Version; reviewed