DISCUSSION PAPER SERIES

IZA DP No. 6156

How Partisan is the Press?
Multiple Measures of Media Slant

Joshua S. Gans
Andrew Leigh

November 2011




How Partisan is the Press?
Multiple Measures of Media Slant

Joshua S. Gans
University of Melbourne

Andrew Leigh

Australian National University
and IZA

Discussion Paper No. 6156
November 2011

IZA

P.O. Box 7240
53072 Bonn
Germany

Phone: +49-228-3894-0
Fax: +49-228-3894-180
E-mail: iza@iza.org

Any opinions expressed here are those of the author(s) and not those of IZA. Research published in
this series may include views on policy, but the institute itself takes no institutional policy positions.

The Institute for the Study of Labor (IZA) in Bonn is a local and virtual international research center
and a place of communication between science, politics and business. I1ZA is an independent nonprofit
organization supported by Deutsche Post Foundation. The center is associated with the University of
Bonn and offers a stimulating research environment through its international network, workshops and
conferences, data service, project support, research visits and doctoral program. IZA engages in (i)
original and internationally competitive research in all fields of labor economics, (ii) development of
policy concepts, and (iii) dissemination of research results and concepts to the interested public.

IZA Discussion Papers often represent preliminary work and are circulated to encourage discussion.
Citation of such a paper should account for its provisional character. A revised version may be
available directly from the author.


mailto:iza@iza.org

IZA Discussion Paper No. 6156
November 2011

ABSTRACT

How Partisan is the Press? Multiple Measures of Media Slant’

We employ several different approaches to estimate the political position of Australian media
outlets, relative to federal parliamentarians. First, we use parliamentary mentions to code
over 100 public intellectuals on a left-right scale. We then estimate slant by using the number
of mentions that each public intellectual receives in each media outlet. Second, we have
independent raters separately code front-page election stories and headlines. Third, we
tabulate the number of electoral endorsements that newspapers give to each side of politics
in federal elections. Overall, we find that the Australian media are quite centrist, with very few
outlets being statistically distinguishable from the middle of Australian politics. It is possible
that this is due to the lack of competition in the Australian media market. To the extent that
we can separate content slant from editorial slant, we find some evidence that editors are
more partisan than journalists.

JEL Classification: D72, L82

Keywords: media slant, media bias, competition, economics of elections

Corresponding author:

Andrew Leigh

Unit 8/1 Torrens St

Braddon ACT 2612

Australia

E-mail: andrew_leigh@ksg02.harvard.edu

" We have received valuable comments from Associate Editor Mardi Dungey, two anonymous
referees, Tim Groseclose and seminar participants at the Australian National University and the 2008
Australasian Public Choice meetings. Vivienne Groves, Kimberley Jin, Rachael Meager, Susanne
Schmidt, Michelle Tan, and Elena Varganova provided outstanding research assistance. We are also
grateful to those individuals who coded newspaper headlines and articles: David Christie, Chamath De
Silva, Robert Macdonald, Christine Mahoney, and Jimmy Phengrasmy.


mailto:andrew_leigh@ksg02.harvard.edu

1. Introduction

As the primary means through which politicians communicate with the electorate, a
free and fair media is integral to a healthy democratic system.! It is, therefore, hardly
surprising that journalists and politicians are acutely concerned about the political leanings of
media outlets. Occasionally, media outlets boast of their influence, as with The Sun
newspaper claiming the day after the Conservative victory in the 1992 UK election “It’s The
Sun Wot Won It”. More frequently, politicians object to perceptions of favoritism, as when
Barack Obama described Fox News in 2009 as “one television station that is entirely devoted
to attacking my administration.”

In this paper, we focus on measuring media slant. We define a news outlet as being
slanted if it gives more favorable coverage to one side of politics than the other. While
measuring media slant is both important and policy-relevant, it is also empirically difficult.
For example, most media outlets tend to provide a greater volume of coverage to the
incumbent political party than to opposition political parties. We do not regard differences in
the volume of coverage in itself as being a form of media slant. However, a media outlet that
criticized all opposition proposals and praised all government announcements would be
regarded as slanted.

In our view, a good measure of media slant ought to reflect the ideological affinity
between a particular media outlet and one side of politics. In effect, such a measure plots
media outlets onto the political spectrum, allowing us to answer questions like: “If this
newspaper were a politician, how would it vote?”

Note that we deliberately use the term “media slant” instead of “media bias”, for the
reason that our measures are relative rather than absolute. To see this, suppose that a political
party were to publicly pronounce that the earth is flat. In this instance, one might expect that
most — if not all — media outlets would denounce that political party, perhaps making unkind
comments about the intellect and judgment of the party’s leaders as they did so. If an election
were in the offing, editorials in some newspapers might even opine that these

pronouncements made the party unfit to govern. Such an event would not reflect media bias,

! Press freedom is enshrined in Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, which states:
‘Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions
without interference and to seek, receive, and impart information and ideas through any media regardless of
frontiers.” An annual ‘Freedom of the Press Index’ compiled by Freedom House tracks the extent to which
media outlets are subject to overt political control, as well as the potential for ownership concentration to lead to
bias. In the 2008 report, Freedom House rates the freedom of the press in Australia as 35" out of 195 nations.


http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=442&year=2008�

since journalists are judging politicians statements against an absolute standard (scientific
truth). However, it would be captured as a form of “media slant”.

Relative to the previous literature, our paper makes two main advances. The first
relates to the methodology for estimating media slant. We introduce a new measure of media
slant, based on the political positions of public intellectuals, which is different from those that
have previously been used in the literature. For example, rather than using public
intellectuals, Puglisi and Snyder (2010) estimated the relative political position of a media
outlet by analysing the average difference between a newspaper’s stance on ballot
propositions and the public’s stance as expressed through their votes. We then compare this
measure with the results from other approaches, such as the political positions of think tanks
(as used in Groseclose and Milyo 2003), or the coding of articles. Another methodological
contribution of our work is to separate the journalistic stance of a media outlet from its
editorial stance.

Our second main contribution has to do with the structure of the media market. In our
empirical analysis, we focus on Australia, in contrast with a literature that has previously
been heavily focused on the United States. This has the advantage that it allows us to see the
extent to which US findings can be generalized into other contexts, and study a media market
that is more heavily concentrated.

Politically, Australia is a bicameral parliamentary democracy with single-member
electorates in House of Representatives and multi-member electorates (with state/territory
boundaries) in the Senate. There are 150 members of the House of Representatives and 76
Senators. Voting is compulsory (with a fine of A$20, a little less than the median hourly
wage), and ballots are counted using preferential voting (also known as instant runoff voting
in the House of Representative and Single Transferrable Vote in the Senate). At the national
level, there are effectively two political parties: the left-leaning Australian Labor Party, and a
right-wing Coalition of the predominantly urban Liberal Party of Australia and the rural
National Party of Australia. Party discipline is strong, and it is extremely rare for members to
“cross the floor” and vote with the opposing party.? Our analysis focuses on the period 1996-
2007, when the Coalition held office at the federal level.

Although two-party politics considerably simplifies our analysis, it is worth noting
that it may have the effect of collapsing multi-dimensional differences into a single

continuum. Although most of the differences in Australian politics can be mapped onto a

2 Such strict party discipline means that there would be little point in constructing Poole-Rosenthal type
measures of the ideology of Australian legislators.



standard left-right spectrum (eg., size of government, level of labor market regulation), our
approach does not allow for the possibility of a second axis (eg., authoritarian versus
libertarian).® In practice, we believe that this is unlikely to be a problem, given that Australia
has strong party discipline, and a much lower emphasis than in US politics on issues of
personal liberty such as abortion, gun control, or religious education.

To measure media slant, we use three approaches. Our main approach is to use the
political positions of “public intellectuals” (ie., commentators and academics who are
regularly quoted in both parliament and the press). Based upon positive mentions on the floor
of parliament, we place each of the public intellectuals on the political spectrum. Based on
mentions in the media, we then develop an aggregated index of the political position of each
media outlet.

Our second measure of media slant relies on content analysis. After removing all
identifying information (eg., headline, newspaper name), we asked a team of people, which
we refer to as ‘coders,” to rate — on a left/right scale — all front-page newspaper articles on
political topics that appeared during the month before the 2004 Australian election.
Combining these ratings provided us with a proxy for the media slant of major journalists at
these newspapers.

Third, we estimate a measure of the media slant of editors. For this purpose, we asked
the same team of coders to give a left/right rating to all front page political stories in the 2004
election campaign. We also coded all newspaper editorials over this period, and counted the
number of endorsements that each newspaper gave to each political party.

To summarize our results, we find that there is some dispersion of media slant in
Australia when we use media mentions of public intellectuals. Interestingly, newspapers tend
to be located to the left of that range while talk-back radio and television are located to the
right. Only one of the 27 outlets we study (ABC Channel 2 television news) is significantly
distinguishable from the center position. These results are robust to various specifications.
We also find that there has been no systematic evolution in slant over time. To the extent that
cross-country comparisons are possible, our results suggest that the overall range of media
slant is more concentrated than has been observed for the US.

We also examine newspaper article content and find that in reporting the 2004
election, there is relatively little bias in that content. Similarly, in absolute terms the same can

® The literature on political spectrums has proposed many dimensions, including tough/tender,
pragmatic/idealistic, rational/irrational, and traditional/secular. However, most schemas include a standard
left/right axis.



http://en.wikipedia.org/wiki/Political_spectrum�

be said for article headlines (which are determined at an editorial level). On both content-
coding metrics, only one outlet (The Age newspaper) is distinguishable from the center
position. The same, however, cannot be said for editorial endorsements that, interestingly, are
highly correlated with observed bias in article headlines. This suggests that slant is
determined at an editorial level rather than through pressure or article selection by journalists.
We note that previous papers on media slant, such as Larcinese et al (2007) and Puglisi and
Snyder (2010), have not distinguished between the text and the headline of each article and,
therefore, did not capture this nuance.

The remainder of this paper is structured as follows. In section 2, we examine the
literature relating media slant as a function of the degree of competition between media
outlets in a market. In section 3, we present results using public intellectuals as a crosswalk
from parliament to the press. In section 4, we present results from content coding, and in
section 5, we present results from coding headlines and editorials. The final section

concludes.

2. Media Slant and Competition

Perhaps the most obvious difference between Australia and the US where previous
studies of media slant have been undertaken is the degree of media consolidation. In
Australia, in major capital cities, there are two or three major newspapers and a limited
variety of non-music radio outlets.* This is in contrast the US that may have additional local
and nation-wide newspapers and a host of both AM and FM radio outlets.”

The key question is whether we expect competition between media outlets to impact
on the degree of media slant. Basic industrial economics is divided on this issue. On the one
hand, competition can generate increased variety. But variety is a double-edge sword. If
consumers follow outlet bias then Campante and Hojman’s work (2010) suggests that this
increased variety could increase voter polarization.® On the other hand, even where
consumers have a range of beliefs, as exemplified by Hotelling’s famous example,
competition can lead to mimicry on the part of firms in the product positioning. Either way,

media markets are a complex interaction between the outlets themselves, readers and

* For example, the CEO of the Canadian company that owns a majority stake in Channel 10 has described the
Australian media market as ‘structurally less competitive’ than other markets (quoted in Tabakoff 2009).

® Australia’s only national newspapers are The Australian and the Australian Financial Review. By contrast, the
United States has not only USA Today and the Wall Street Journal, but also newspapers such as the New York
Times and the Washington Post that are widely circulated across the nation.

® Campante and Hojman (2010) also identify a counter-veiling effect as increased media competition, increases
media access which tends to lead to greater voter turnout from more moderate voters.



advertisers that make the analysis of competition more challenging. Gentzkow and Shapiro
(2010) investigate the relationship between competition in the newspaper sector and the
sector’s influence on political outcomes, and find little evidence of any consistent or strong
relationship.

Gentzkow and Shapiro (2006) consider a situation where news outlets are tempted to
bias reporting towards the existing biases of their readers in order to be seen as a more
credible information source in their eyes. This tends to increase bias in media reporting for a
given outlet. Nonetheless, they demonstrate that competition between independent news
outlets does reduce such bias. An independent source of information is a check on inaccurate
reporting as the risk of being caught out and losing their reputation keeps news outlets more
honest in their information provision.” That said, it is also possible that readers, reports or
governments might actually prefer biased reporting. Mullainathan and Shleifer (2005) show
that when readers prefer their news biased, increased competition works to satisfy that
demand; perhaps too much so leading to more polarization than is actually the case amongst
the citizenry.

Thus, competition works to satisfy the preferences of readers. If readers demand
truthful reporting, competition will assist in supplying that and media will be less biased. If
readers do not demand truthful reporting but prefer bias, competition will supply a biased
media. What is true for the models presently in the literature is where the media is not profit-
driven (e.g., is publicly owned), there should be no distortion.® However, the potential bias in

publicly operated media remains an open theoretical issue.

3. Using Public Intellectuals to Estimate Media Slant

In the US literature on media slant, two approaches that have been employed are to
use think tanks as a crosswalk (Groseclose and Milyo 2005), and to use common phrases
(Gentzkow and Shapiro 2009). For a relatively small country like Australia (with a
population of 21 million), neither of these approaches are ideal. Since Australia has relatively
few think tanks, using them as a crosswalk would potentially make our results vulnerable to
mis-coding one or two think tanks (though we, nonetheless, present these results for the
purpose of comparison). In the case of common phrases, there is considerably less “message

discipline” in Australia than in the United States. For example, Gentzkow and Shapiro (2009)

" Similarly, Anderson and McLaren (2009) demonstrate that bias engendered by the political preferences of
media owners can be undone by competition.

& Baron (2004) examines what happens when there is journalistic bias. He demonstrates that such bias may not
be removed by competition.



discuss the way in which political strategists deliberately encouraged Republican
representatives to use the phrases “death tax”, “war on terror”, and “personal accounts” (by
contrast, Democratic representatives were more likely to say “estate tax”, “war in Iraq” and
“private accounts”). It is rare for Australian political parties to manage the language choice of
their representatives to the same extent.

Other measures of media slant include airtime or focus given to politicians on either
side of the political spectrum, which is the technique employed by Durante and Knight to
investigate Italian media bias (2010). Puglisi’s (2011) study on the political slant of the New
York Times employs a variation on this technique by measuring the focus given to issues on
which one party is seen as more competent. Another technique, which is employed by
Ansolabehere et al (2006), is to track the explicit political endorsements of major
newspapers. Ho and Quinn (2008) provide a variation on this by measuring newspaper
endorsements of Supreme Court decisions in the US.

Our approach is to use Australian public intellectuals as a crosswalk from parliament
to the press. ‘Public intellectual’ is a somewhat loosely defined term, which we understand to
mean individuals who are regarded as authorities on particular policy issues. This might
include academics, think tank researchers, authors, and former political advisers.® Since we
did not wish to create our own ad-hoc list of public intellectuals, we used a list compiled by
the Sydney Morning Herald (Visontay 2005a). This comprised Australia’s “Top 100 Public
Intellectuals”, though because of a number of ties, the list included 127 names.

The Sydney Morning Herald’s list of public intellectuals was compiled by asking 100
people “from a broad range of academic, political, artistic, diplomatic, scientific, business
and media backgrounds” to nominate 10 people each.'® These votes were then tallied to
produce the final ranking. So far as we are aware, this is the most comprehensive list of
public intellectuals that exists for Australia (other rankings, such as the Australian Financial
Review’s list of “ten most powerful people” are less appropriate for our purposes), while
Barry Jones’ 1993 list of “Australia’s 17 public intellectuals” is now somewhat dated.*

® Our study does not explicitly look at the role of economists as public intellectuals, but readers interested in that
topic may appreciate Millmow (2005) and Millmow and Courvisanos (2007).

19 The second-named author was one of the 100 voters for the Sydney Morning Herald. Unsurprisingly, omitting
his votes from the final tally makes no tangible difference to the list.

1 Barry Jones’ 1993 list was: David Penington (Vice-Chancellor, Melb Uni), Mark Oliphant (physicist),
‘Nugget’” Coombs (economist), Davis McCaughey (church leader and former Governor of Victoria), John
Passmore (philosopher), BA Santamaria (media commentator), Charles Birch (biologist), Zelman Cowen
(former Governor-General), Donald Horne (author), Peter Karmel (educator), Hugh Stretton (writer), Leonie
Kramer (educator), Geoffrey Blainey (historian), Gustav Nossal (medical biologist), Germaine Greer (writer),



Scanning the list of names on the Sydney Morning Herald’s list, we were somewhat
concerned that it might under-represent right-wing public intellectuals. Accordingly, we
added to our list all the research staff of Australia’s two largest right-wing think tanks: the
Centre for Independent Studies and the Institute for Public Affairs. We show our results both
including and excluding these 26 additional individuals.*

From the list of public intellectuals, we first omitted 6 individuals who are current or
former members of state or federal parliament.® This leaves us with a total of 147 names
(127+26-6). We then searched the federal parliamentary record (Hansard) for positive
mentions of each of the public intellectuals by Coalition or Labor members of parliament.*
This involved a research assistant reading each of the Hansard references, and coding only
those mentions that cast the public intellectual in a neutral or positive light.> We did not
include mentions in which parliamentarians referred to public intellectuals in negative terms.
An example of a quote that was not included in our study is the following, from Senator John

Faulkner:*®

People like Warren Entsch have attacked these distinguished Australians. And

who do we finally have in the papers today? We get the real doddering fools

like Paddy McGuinness, Piers Akerman and others trying to defend this

government and attacking the record of these fine and distinguished

Australians.
Of the 147 public intellectuals, 40 were never mentioned in parliament. The remaining 107
public intellectuals garnered a total of 1517 parliamentary mentions. However, the
distribution of media mentions is quite skewed. Among public intellectuals who were
mentioned once or more, the mean number of mentions is 14 and the median number of

mentions is 6.

Michael Kirby (jurist), and Peter Singer (philosopher). Another source that future researchers might consider
using is the list of attendees at the Australian Government’s ‘2020 Summit’.

12 The CIS and IPA staff lists were as of 8 June 2007. Two CIS researchers — Helen Hughes and Owen Harries —
were on the Sydney Morning Herald list, so we do not add them a second time (nor do we omit them for the
purposes of the robustness check).

3 The current or former politicians were Bob Brown, Bob Carr, Peter Coleman, John Hyde, Barry Jones, and
John Stone.

 Our search covered both chambers, but not committee hearings. The date range was January 1996 to June
2007.

5 Our list includes two people with the name Peter Saunders. At the time when we conducted our analysis, one
worked at the University of New South Wales, while the other worked at the Centre for Independent Studies.
We were careful to ensure that our coding instructions pointed this out, and that the two individuals were always
distinguished.

16 Senate Hansard, 10 August 2004.

" The public intellectuals who are most often mentioned in Hansard are Michael Kirby (137 mentions), Noel
Pearson (135 mentions) and William Deane (109 mentions). As an anonymous referee noted, our most cited



Labor members of parliament were slightly more likely to mention public intellectuals
on this list than were Coalition members of parliament. Across the public intellectuals, 47
percent of the mentions were from Coalition politicians, while the remaining 53 percent were
from Labor MPs or Senators. (The weighted mean is also 47 percent.)

Naturally, with a small number of mentions, it is possible that a particular public
intellectual might be mentioned more often by one side of politics merely by chance. For
each public intellectual, we therefore estimate the two-sided p-value from a binomial
probability test on the hypothesis that the public intellectual received 47 percent of mentions
from the Coalition (being the mean in the sample).

For 21 of the public intellectuals, the p-value on this test is less than 0.05, suggesting
that they are mentioned significantly more by one side of politics than the other. Among
these, ten public intellectuals are mentioned significantly more often by Labor
parliamentarians: Larissa Behrendt, William Deane, Mick Dodson, Gerard Henderson,
Michael Kirby, David Marr, Les Murray, Barbara Pocock, Anne Summers and George
Williams. Eleven public intellectuals are mentioned significantly more often by Coalition
parliamentarians: Marie Bashir, Geoffrey Blainey, Ron Brunton, John Hirst, Helen Hughes,
Paul Kelly, Hugh Mackay, Wendy McCarthy, Noel Pearson, Ken Phillips, and Paul Sheehan.
A full list of the public intellectuals may be found in Appendix Table 1.

Beginning with the 107 public intellectuals who received at least one mention in
parliament, we then carried out a search of the Australian media for all instances in which
each individual was mentioned in a particular media outlet. We chose to search across ten
newspapers (Australian Financial Review, Canberra Times, Sydney Morning Herald, The
Age, The Australian, Tabloids, Daily Telegraph, Herald Sun, The Advertiser, The Courier
Mail, and The West Australian), 12 radio stations (Sydney 2UE, Sydney 2GB, Sydney ABC
702, Perth 6PR, Perth ABC 720, Melbourne 3AW, Melbourne ABC 774, Adelaide 5AA,
Brisbane 4BC, ABC Radio National, ABC 891 Adelaide, Brisbane ABC 612), and five
television stations (Channels 7, 9, 10, ABC and SBS). In the case of newspapers and radio
stations, we coded all content, while in the case of television, we only coded the evening
news broadcasts. With the exception of the Australian Financial Review, all searches were

carried out by Media Monitors, whose database contains full text of newspapers and

public intellectuals contain a significant number of people who speak and write primarily on Indigenous issues
(the 10 most cited in Hansard include Noel Pearson, Mick Dodson and Frank Brennan).



10

summaries of broadcasts. All media searches cover the period 1999-2007.%% In total, we
recorded 84,113 media mentions of the public intellectuals in our sample.*

Our newspapers are chosen because they are the largest in Australia; covering a mix
of broadsheet and tabloids. In the case of radio, we chose the main public broadcaster (the
ABC) and included ABC Radio National, plus the ABC stations in Australia’s five largest
cities. We then chose the major talk radio stations in those cities. For television, we chose the
evening news broadcasts on the largest television stations, which include two public
broadcasters: a mainstream station (ABC), and a public broadcaster with a mandate to focus
on broadcasts that “reflect Australia's multicultural society” (SBS).

Because we are using a Media Monitors database (necessary if we are to include radio
and television), the media records include total mentions, which may be positive and
negative. Although this could, in principle, cause us to erroneously include negative
mentions, newspaper searches suggested to us that it was extremely rare for a media outlet to
mention a public intellectual in a negative manner. Although politicians sometimes attack
public intellectuals, virtually all mentions of public intellectuals in media outlets are neutral
or positive.

To estimate the political position of each media outlet, we effectively wish to ask the
question: which media outlets cited the kinds of public intellectuals that were also cited by
the Coalition in parliament? One way to think about this is that it involves collapsing a three-
dimensional dataset (public intellectuals x media outlets x time) into a two-dimensional
dataset (media outlets x time). We do this by estimating a weighted OLS regression, in which
the dependent variable P is the share of Coalition mentions by a given public intellectual i in
media outlet j in time period t, and the independent variable is a vector of indicator variables
for each media outlet:

J
Pie = Z' jt
j=0
We are now left with the question of how to choose an optimal weighting scheme for
aggregating parliamentary mentions and media mentions. Clearly, these weights should be an

increasing function of the number of parliamentary mentions (since frequent mentions in

'8 Due to data limitations, we are not able to search further back than this for most publications; however our
results are robust to dropping Hansard searches for 1996-98.

% The ten public intellectuals that are most often mentioned in the media (and their corresponding media
mentions) are: George Pell (3698), Michael Duffy (3251), David Williamson (2896), Barry Humphries (2845),
Michael Kirby (2750), Phillip Adams (2677), Germaine Greer (2494), Peter Carey (2363), Mark Davis (2340)
and Noel Pearson (2229).



11

parliament increase the precision with which we can estimate a public intellectual’s
ideological position), and an increasing function of the number of media mentions (since
media outlets who mention a given public intellectual more frequently are demonstrating
their preference for that individuals.

We opt to use a weighting scheme that is the product of the square root of the number
of parliamentary mentions and the number of media mentions. Where p is the number of
parliamentary mentions received by public intellectual i in period t and m is the number of
media mentions given to public intellectual i in media outlet j in period t, the weight w given

to a particular observation is:

Wt = \/p—n\/m_ut
Using square root weights has the advantage that (unlike log weights), the weights are still
defined for observations with zeros. It also captures the intuition that the standard error of the
mean of a binomial variable is equal to the square root of the sample size, multiplied by the
mean, multiplied by one minus the mean, ie., SE=[np(1-p)]°°.

Aggregating media mentions in this manner allows us to give each media outlet a
simple scale. Recall that the average public intellectual received 47 percent of mentions from
Coalition members of parliament. Thus, an outlet with a score of 0.47 evenly allocates its
time across Coalition- favored and Labor- favored public intellectuals. An outlet with a score
above 0.47 is more inclined to give time to Coalition-favored intellectuals, while an outlet
with a score below 0.47 is inclined to give more time to Labor-favored intellectuals.

We begin by estimating aggregated rankings for the entire time period. Table 1
presents our estimates of the political position of each of the media outlets in our sample,
along with the standard error of that estimate and the number of public intellectuals
mentioned by that outlet (naturally, outlets with more mentions have smaller standard errors).
The main estimate uses all public intellectuals. All but one media outlet is within two
standard errors of the center position, 0.47. On this metric, the only media outlet that is
significantly slanted is ABC Channel 2 television news, which is significantly pro-Coalition
during the period in question. However, even here the difference is relatively small, with the

estimate for ABC television news being 0.51.%

% One possible reason for this is that the ABC faces considerably greater scrutiny than other outlets over its
political slant. With a Coalition government in power, this scrutiny may have led to the outlet featuring more of
the public intellectuals who were also cited by Coalition parliamentarians. An alternative possibility is that the
ABC result is merely due to chance (with 20 outlets, we would expect one to be significant at the 5 percent
level).



12

Several other interesting patterns can be seen in the data. As a group, newspapers
tend to be more pro-Labor than radio and television stations. Of the 27 outlets listed in Table
1, the seven most pro-Labor outlets are newspapers. At the other end of the spectrum,
television and talk radio tend to dominate, with the seven most pro-Coalition outlets being of
these two types. One possible interpretation of this is that it reflects an underlying ideological
slant across these different media. However, it is also conceivable that this is partly due to our
approach for measuring slant (e.g. perhaps right-wing intellectuals are more telegenic than
left-wing intellectuals).

Another pattern is a slight tendency for ideological clustering by radio stations in the
same local market. While the overall standard deviation of the media slant estimate is 0.016
across all radio stations, the within-city standard deviation is somewhat smaller, at 0.014.
However, it is not clear from this result whether the local ABC radio stations are shifting
toward their commercial counterparts, whether the commercial stations are shifting towards

the ABC stations, or whether both are tailoring themselves to local attitudes.

Table 1: Media Slant Using Public Intellectuals (Main Estimate)
Larger numbers denote a more pro-Coalition outlet (0.47 denotes equality)
Outlets are ranked in ascending order of slant
Estimate Standard Error ~ Total mentions

(SE) of public

intellectuals

Australian Financial Review 0.436 0.027 1700
Canberra Times 0.461 0.014 4916
Sydney Morning Herald 0.462 0.011 16175
The West Australian 0.462 0.018 2352
Herald Sun 0.466 0.015 5073
The Age 0.466 0.012 10499
The Advertiser 0.468 0.017 4485
ABC Radio National 0.47 0.021 1410
Daily Telegraph 0.477 0.015 5597
Sydney ABC 702 0.478 0.02 2249
SBS News 0.48 0.035 250
The Australian 0.485 0.01 16934
ABC 891 Adelaide 0.486 0.026 590
Sydney 2UE 0.486 0.029 387
Perth ABC 720 0.489 0.026 483
Channel 10 News 0.49 0.029 275
The Courier Mail 0.493 0.013 6359
Melbourne ABC 774 0.499 0.024 972
Sydney 2GB 0.501 0.032 402
Brisbane ABC 612 0.504 0.026 489

Melbourne 3AW 0.509 0.036 234




13

ABC Channel 2 News 0.511** 0.021 940
Adelaide 5AA 0.513 0.038 257
Channel 9 News 0.516 0.03 423
Perth 6PR 0.516 0.034 251
Channel 7 News 0.519 0.033 269
Brisbane 4BC 0.524 0.045 142
Mean 0.482 0.021 3129

Note: ** denotes that the outlet’s estimate is significantly different from 0.47, at the 5 percent significance level.

How do our estimates of media slant for Australia differ from those for the United
States? Using think tanks as a crosswalk between Congress and the media, Groseclose and
Milyo (2005) find a statistically significant degree of slant in all 20 media outlets that they
study (18 were to the left of the median member of Congress, two to the right).* It is possible
that this is partly a function of methodology: Groseclose and Milyo use think tanks rather
than public intellectuals, and code ideology using a continuous rather than dichotomous
variable.”” However, it is also conceivable that our results reflect the lack of competition in
the Australian media market.

In Table 2, we show a number of alternative specifications, which we compare against
the main estimate (shown in Table 1). The first check omits public intellectuals who write
regular op-ed columns from the estimate of that outlet’s slant. This makes little difference to
any outlet except The Australian newspaper, which appears considerably more pro-Labor if
its columnists are omitted.?® Naturally, omitting newspaper columnists makes no difference
to the rankings of radio and television (though it occasionally has a trivial impact on the
standard error of those estimates).

The second check drops the public intellectuals from two right-wing think tanks (the
Centre for Independent Studies and the Institute of Public Affairs) that we added to the
Sydney Morning Herald list of public intellectuals. The third specification check uses only
the 21 public intellectuals (listed above) who are mentioned significantly more often by one
side of politics than the other. Again, these different approaches make little difference to the

main results.

2! The other major economics study of US media slant (Gentzkow and Shapiro 2009) does not report the share
of newspapers in the analysis that are statistically distinguishable from the center position.

22 gpecifically, Groseclose and Milyo (2005) use the ideology scores assigned to each legislator by the
Americans for Democratic Action (ADA). Given that Australia has relatively few think tanks and strong party
discipline, it is not feasible for us to precisely replicate the Groseclose-Milyo approach.

% This is almost entirely due to the fact that Noel Pearson, who received more media mentions than any public
intellectual except Michael Kirby, is a columnist at The Australian newspaper.



14

Table 2: Media Slant Using Public Intellectuals (Alternative Specifications)
Larger numbers denote a more pro-Coalition outlet (0.47 denotes equality)
Outlets are ranked in alphabetical order, by group

Main SE Omitting SE Omitting SE Significant SE
estimate columnists CIS/IPA partisans
(from only
Table 1)
Newspapers
é:j}ﬂ'a” Financial 4 56 0027 0437 0027 0433 0028 0421  0.062
Canberra Times 0461 0014 0461 0013 046 0014 0444  0.032
Daily Telegraph 0477 0015 047 0015 0476 0015 0455  0.036
Herald Sun 0466 0015 0466 0015 0463 0016 0.44 0.038
ﬁé‘?;ﬁjy Morning 0462 0011 0468 0011 046 0012 0444  0.026
The Advertiser 0468 0017 0467 0017 0467 0018 0432  0.044
The Age 0466 0012 0481 0012 0464 0013 0451  0.029
The Australian 0485  0.01 0.42 0011 0484 001 0478  0.024
The Courier Mail 0493 0013 0493 0013 049 0014 0489  0.031
The West Australian 0462 0018  0.462  0.017 046 0019 0441  0.043
Newspaper mean 047 0014 0464 0014 0468 0015 0451  0.035

Radio Stations
ABC 891 Adelaide 0.486 0.026 0.486 0.025 0.484 0.027 0.489 0.062
ABC Radio National 0.47 0.021 0.47 0.02 0.466 0.022 0.465 0.047

Adelaide 5AA 0.513 0.038 0.513 0.037 0.509 0.039 0.507 0.085
Brisbane 4BC 0.524 0.045 0.524 0.044 0.523 0.047 0.558 0.144
Brishane ABC 612 0.504 0.026 0.504 0.026 0.502 0.027 0.522 0.058
Melbourne 3AW 0.509 0.036 0.509 0.035 0.507 0.037 0.515 0.079
Melbourne ABC 774  0.499 0.024 0.499 0.024 0.496 0.025 0.521 0.055
Perth 6PR 0.516 0.034 0.516 0.033 0.514 0.035 0.53 0.078
Perth ABC 720 0.489 0.026 0.489 0.025 0.487 0.027 0.507 0.059
Sydney 2GB 0.501 0.032 0.501 0.031 0.499 0.033 0.483 0.074
Sydney 2UE 0.486 0.029 0.486 0.029 0.485 0.031 0.481 0.064
Sydney ABC 702 0.478 0.02 0.478 0.019 0.477 0.021 0.483 0.044
Radio mean 0.493 0.028 0.493 0.027 0.491 0.029 0.5 0.065

Television Stations

ABC Channel 2 0511 0021 0511 002 051 0021 0526  0.044

News

Channel 10 News 0.49 0.029 0.49 0.029 0.49 0.031 0.498 0.061
Channel 7 News 0.519 0.033 0.519 0.032 0.517 0.034 0.526 0.072
Channel 9 News 0.516 0.03 0.516 0.029 0.515 0.031 0.53 0.068
SBS News 0.48 0.035 0.48 0.034 0.477 0.036 0.498 0.078
Television mean 0.505 0.028 0.505 0.027 0.504 0.029 0.517 0.062

We also analyse results for two time periods, 1999-2002 and 2003-2007.%* This

allows us to test whether media slant has changed over time in Australia. The point estimates

2+ Our media citations are only broken into two time periods for cost reasons. Because Media Monitors searches
have to be manually entered into the database, searching for 107 public intellectuals across 27 media outlets
required 2889 separate searches to be carried out for each time period. Our analysis requested that this be done
twice, by searching for each public intellectual in each media outlet in 1999-2002 and 2003-07. This amounted
to 5778 separate searches, which were each manually entered, and the results tabulated in a spreadsheet. Had we
opted for annual searches, it would have necessitated 26,001 separate searches, which would have cost 4% times
as much.



15

for the changes are small, and in all cases the standard error is larger than the magnitude of
the change (results available on request).

To what extent are media outlets’ political positions a function of the ideology of their
audience? To test this, we re-estimated the results in Table 1 separately for each medium
(newspapers, radio and television). Aggregating at this level allows us to get a more precise
estimate of ideology. The results from this exercise are presented in Table 3. Across media
types, only newspapers are centrist. Radio and television (taking all stations together in each
case) seem to be pro-Coalition, as we can reject at the 1 percent significance level the
hypothesis that the slant equals 0.47.

Using the 2004 Australian Election Study, we analyze the political preferences of
voters who followed the election by newspapers, radio or television. On average, 54.9 percent
of respondents in the Australian Election Study said that they voted for the Coalition (slightly
above the true national figure of 52.7 percent). However, the share of Coalition voters among
those who got political news from newspapers is just 49.8 percent, and the share among those
who got political news from radio was 44.2 percent. Controlling for factors such as age,
gender and income makes no qualitative difference to this result. Thus when measured by
content, the ordering of the three media (from most left-wing to most right-wing) is
newspapers, radio and television. When measured by consumer preferences, the ordering of
the three media is radio, newspapers, and television.

Table 3: Comparing producer and consumer ideology

Slant estimate by ~ Standard error Share who Share
medium followed following
Larger numbers election 2004  election 2004
denote a more via this with this
pro-Coalition medium medium who
outlet (0.47 voted for the
denotes equality) Coalition
Newspaper 0.471 0.004 0.150 0.498
Radio 0.492 0.008 0.130 0.442
TV 0.505 0.012 0.263 0.534
Mean 0.483 0.007 - 0.549

Note: Columns 3 and 4 are derived from the 2004 Australian Election Study. Column 3 is those who say that
they used the media ‘a great deal’ to follow election 2004 (categories are not mutually exclusive). Vote is the
House of Representatives vote, accounting for preferences. Mean includes respondents who did not use the
media a great deal to follow the election.



16

4, Coding Article Content

Another way that one can determine media slant is to directly analyze the content of
articles. To assess this, we compiled a large file containing all of the front-page political
stories published in nine newspapers during the 2004 election campaign.”® In Australia,
election campaigns last from the date on which the election is called until polling day, which
in this case was August 29 to October 9, 2004.

Our sample consisted of 284 articles, which were rated by five independent coders.
We asked each coder to rate the article on a five-point scale:

1. Very pro-Labor

2 Somewhat pro-Labor

3 Middle of the road

4, Somewhat pro-Coalition

5 Very pro-Coalition
Our full instructions to coders are set out in Appendix 1.

To check whether coders agreed with one another, we calculated the pairwise
correlation between all possible pairs of coders (with 5 coders, there are 10 possible pairs).
The correlations ranged from 0.32 to 0.60, with a mean of 0.48. This suggests that there was a
reasonably high degree of consensus between the coders.

As in the previous section, we simply calculate the political position of each media
outlet by estimating an OLS regression, in which the dependent variable is the rating of a
given article by a particular coder. Because all coders looked at all articles, the regression is
unweighted.

The results are shown in Table 4. Across the nine newspapers, the mean article rating
is close to three (being middle-of-the-road). The only newspaper whose mean score is
significantly different from three is The Age, which is rated by our coders as tending slightly
pro-Labor. However, even in this case, the differences are quite slight. Pooling the five raters,
12 percent of articles in The Age were regarded as very pro-Labor, 28 percent as somewhat
pro-Labor, 37 percent as middle of the road, 18 percent as somewhat pro-Coalition, and 5
percent as very pro-Coalition. A full breakdown of the coding is presented in Appendix Table
2.

% This part of our analysis did not include the Australian Financial Review.



17

Table 4: Ratings of Front-Page Political Articles from the 2004 Federal Election
Larger numbers denote a more pro-Coalition outlet

Article coding results Existing metrics of article
Articles coded from 1 (very bias
pro-Labor) to 5 (very pro-
Coalition)
Journalist  Bias-0-meter
Standard survey (2007)
Mean error (1992)

Australian Financial Review 3.17 0
Canberra Times 3.041 0.082 2.86 -1
Daily Telegraph 3.040 0.096 2.98 5
Herald Sun 2.964 0.144 3.44 3
Sydney Morning Herald 3.044 0.085 3.11 -2
The Advertiser 3.094 0.116 3.62 4
The Age 2.751%** 0.071 2.73 -3
The Australian 2.966 0.060 3.19 5
The Courier Mail 2.907 0.087 3.16 3
The West Australian 3.023 0.094 3.73 8
Mean 2.963 0.083 3.20 2.2

Sources: Article coding, authors’ calculations, journalist survey from Henningham (1995); Crikey bias-o-meter
from Simons (2007).

Note: In the article coding, *** denotes that the newspaper’s mean score is significantly different from 3, at the
1 percent significance level. Journalist survey ranges from 1 (very Labor) to 5 (very Liberal). Bias-o-meter
estimate ranges from -10 (far left) to 10 (far right).

We are aware of two other measures of journalistic slant, which are also presented in
Table 4. The first is a survey conducted by John Henningham in 1992, published as
Henningham (1995). That survey asked 1068 journalists the question: “Thinking only of
news and feature content, how would you rate the party political bias, if any, of the
following”. Respondents were given five options: Very Labor, Slightly Labor, Middle of
Road, Slightly Liberal, Very Liberal. These were coded from 1 to 5, and thus correspond with
our article coding.

The other measure is a ‘bias-o-meter’ compiled by media commentator Margaret
Simons (2007), and published in the online newsletter Crikey.com.au. Newspapers were rated
on a scale that ostensibly ran from -10 to +10, though in fact the spread was only from -3 to
+8. As with the other metrics used in this paper, higher numbers denote newspapers that
Simons regards as more favorable to the Coalition.

These three measures correlate quite well with one another. The correlation between
the article coding and journalist survey is 0.50; the correlation between the article coding and
the bias-o-meter is 0.41, and the correlation between the journalist survey and the bias-o-
meter is 0.72.



18

5. Coding Editorial Slant

Although many studies make no distinction between journalistic slant and editorial
slant, there is some reason to imagine that the two might diverge.?® Journalists are more
likely to be in contact with one another, which may lead to a similar way of thinking.
Conversely, editors are more likely to be in contact with proprietors, which may engender
biases of its own. However, since editors hire and manage journalists, there is a limit to the
extent to which the two groups can diverge from one another within a single publication.

To code editorial slant, we use two approaches. First, we use the same methodology
as in coding articles to estimate the slant of front-page headlines. These headlines are chosen
by editors rather than journalists. Perhaps because headlines are shorter than articles, our
coders were more likely to agree with one another when coding headlines than when coding
articles. While the mean inter-rater correlation for articles is 0.48, it is 0.61 for headlines
(ranging from 0.51 to 0.74 across the ten combinations of coder-pairs). Notably, the inter-
rater correlation for a given article or headline is higher than the correlation for the article and
headline combined, on a given story. For each rater, we estimated the correlation between
how s/he coded the article and how s/he coded the headline of that same story. These
correlations ranged from 0.30 to 0.59 with a mean of 0.44. In other words, a rater’s coding of
a given article tends to be closer to another rater’s coding of the same article than to that
rater’s coding of the corresponding headline. This supports the notion that article slant and
editorial slant may not always coincide precisely.

Table 5 presents the results from our headline coding exercise. For most newspapers,
the mean is statistically indistinguishable from 3 (suggesting that the average headline during
the 2004 election campaign is classified as ideologically middle of the road). The only
exception is The Age, whose headlines are classified as significantly pro-Labor (at the 5
percent significance level).

Our second measure of editorial slant is editorial endorsements in the five federal
elections from 1996 to 2007. Since newspapers do not always editorialize in favor of one side
or the other, we separately show Coalition and Labor endorsements (a full breakdown for
each election is provided in Appendix Table 3). The final column of Table 5 shows the share
of Coalition endorsements by each newspaper. On average, 77 percent of endorsements were

for the Coalition. The correlation between the headline ratings and the share of Coalition

% As a referee pointed out to us, a famous example is the Wall Street Journal, which (anecdotally, at least)
appears to have more political balance in its news pages than on its editorial pages.



19

endorsements is 0.63. For example, the Herald Sun and the West Australian were coded as
having the most right-wing headlines, and were also newspapers whose endorsements
favored the Coalition 100 percent of the time between 1996 and 2007.

Table 5: Editorial Slant

Ratings of Political Editorial endorsements 1996-2007
Headlines from the
2004 Federal Election
Headlines coded from 1
(very pro-Labor) to 5
(very pro-Coalition)

Standard Coalition Labor Share
Mean error Coalition
Australian Financial 5 0 1
Review
Canberra Times 2.871 0.081 0 2 0
Daily Telegraph 2.872 0.095 3 2 0.6
Herald Sun 3.218 0.143 5 0 1
Sydney Morning Herald 3.025 0.084 3 1 0.75
The Advertiser 3.094 0.115 5 0 1
The Age 2.831** 0.071 3 1 0.75
The Australian 3.037 0.059 3 1 0.75
The Courier Mail 2.880 0.087 4 1 0.8
The West Australian 3.100 0.093 5 0 1
Mean 2.968 0.082 3.6 0.8 0.765

Note: In the headline coding, ** denotes that the newspaper’s mean score is significantly different from 3, at the
5 percent significance level.

Finally, we analyze the relationship between media slant and the financial flows
between media outlets and political parties. This is in line with the current literature
analyzing the relationships between financial flows and media behaviour. Reuter and
Zitzewitz (2006) investigate the correlation between advertising purchases by financial firms
and favourable coverage of these firms. Similarly, Gambaro and Puglisi (2009) analyse the
correlation between advertising flows from listed companies and favourable coverage of
these companies. Di Tella and Franceschelli (2009) compare the flow of advertising revenues
from government to media outlets with coverage of government corruption.

Using figures from the Australian Electoral Commission, Table 6 tabulates two sets of
figures. First, we estimate the total political donations given by media proprietors to political
parties over the period 1998-99 to 2006-07, and estimate the difference between (and ratio of)

donations to the Coalition and donations to the Labor Party. We then assign these figures to



20

each media source owned by a given proprietor.?’” Thus the figures for The Age and the
Sydney Morning Herald are the same, since both are owned by Fairfax, while The Advertiser
has a different ratio from The Australian, since both are owned by News Ltd, but The
Advertiser recorded a separate donation in its own name. Full details of the donations are
provided in Appendix Table 4.

We find that all outlets which donated money to political parties gave more to the
Coalition, which received a total of $158,145 more than Labor. Put differently, the Coalition
received $1.39 for each dollar given by media proprietors to the Labor Party. Strikingly, no
media outlet’s proprietors gave more money to Labor than to the Coalition, and for
newspapers, the ratio averaged around 3 to 1.

However, we again find no significant relationship between media slant (as measured
in Table 1), and the difference — or ratio — of Coalition funding to Labor funding. This
remains true if we use headline coding or editorial endorsements (though this may reflect the
small sample of newspapers for which we have donations data).

The right half of Table 6 tabulates financial flows in the opposite direction. Using
figures from the 2004 federal election, we calculate the difference between (and ratio of)
advertising spending by the Coalition and Labor in each outlet. (More detailed tabulations are
provided in Appendix Table 5.) In total, the two parties spent around $6 million on reported
advertising in these outlets during that election. On average, the Coalition outspent Labor on
advertising in newspapers, but this is driven by large disparities in the two newspapers where
the Coalition spent more: the Advertiser and the Courier Mail. On radio, the Coalition spent
more, with at least 3:1 differences in Brisbane 4BC and Sydney 2UE. Labor spent more on
television advertising. We find a significant positive relationship between the advertising
spending difference (Coalition minus Labor) and the media slant of a given outlet.

As this is a correlation, interpreting this result is difficult. It is consistent with the
simple notion that advertising dollars may be an explicit or implicit payment to proprietors
for favorable coverage. However, it is also possible that it would be driven by political parties
observations of media slant. For example, parties might want to avoid placing ads where
coverage alongside them is unfavorable. That said, it is also possible that advertising in
outlets slanted away from their interests might enable them to target potential swing voters in
their direction. Consequently, we state the positive correlation as a result of interest but with

specific interpretation requiring more information and study than we are able to provide here.

%" Since media empires contain a large number of outlets (including some not covered by our study), we do not
divide the donations by the number of media sources.



21

Table 6: Financial Flows and Media Slant
Outlets are ranked in alphabetical order, by group

Media
slant
estimate
(from Media donations to Advertising expenditure
Table 1) political parties by political parties
Difference: Ratio: Difference: Ratio:
Coalition— Coalition  Coalition— Caoalition
Labor /Labor Labor /Labor
Newspapers
Australian Financial 0.436 $20,300.00 2.624 $0.00
Review
Canberra Times 0.461 -$18,000.00 0.525
Daily Telegraph 0.477 $17,200.00 4.440 -$57,300.00 0.509
Herald Sun 0.466 $17,200.00 4.440 -$21,100.00 0.807
Sydney Morning Herald 0.462 $20,300.00 2.624 -$114,000.00 0.575
The Advertiser 0.468 $14,700.00 2.960 $21,552.26 2.821
The Age 0.466 $20,300.00 2.624 -$16,400.00 0.863
The Australian 0.485 $17,200.00 4,440 N/A N/A
The Courier Mail 0.493 $17,200.00 4,440 $2,732.16 1.657
The West Australian 0.462 -$24,100.00 0.698
Newspaper mean 0.468 $18,050.00 3,574  -$25,100.00 1.057
Radio Stations
ABC 891 Adelaide 0.486
ABC Radio National 0.47
Adelaide 5AA 0.513 -$4,845.00 0.809
Brisbane 4BC 0.524 $27,593.83 3.260
Brisbane ABC 612 0.504
Melbourne 3AW 0.509 -$9,394.00 0.807
Melbourne ABC 774 0.499
Perth 6PR 0.516 $2,257.20 1.183
Perth ABC 720 0.489
Sydney 2GB 0.501 -$23,100.00 0.000
Sydney 2UE 0.486 $50,410.00 3.995
Sydney ABC 702 0.478
Radio mean 0.498 $7,147.95 1.676
Television Stations
ABC Channel 2 News 0.511
Channel 10 News 0.49 $77,500.00 1.367 -$229,000.00 0.898
Channel 7 News 0.519 $14,195.00 1.247 $98,698.59 1.279
Channel 9 News 0.516 $31,450.00 1.270 N/A N/A
SBS News 0.48 -$128,000.00 0.457
Television mean 0.503 $41,048.33 1.295 -$85,800.00 0.878
Spearman rank -0.207 -0.272 0.430 0.412
correlation with media [P=0.542] [P=0.418] [P=0.075] [P=0.101]

slant (p-value)

Source: Authors’ calculations, based on data from the Australian Electoral Commission. ‘“N/A’ denotes that data
were not available. Blank cells denote zero donations/ advertising expenditure, and are not used in estimating
the correlations in the final row.



22

6. Discussion and Conclusion

Media slant is both important, and hard to precisely measure. This reflects not only
differences in definition, but also the fact that news outlets can differ in the extent of their
slant. For example, a television station’s slant might change over time, or a paper’s news
pages might have a different slant from its editorial pages. To capture this, it is useful to
employ multiple measures of media slant, and to separately look at slant in content and
editorial. Using data from Australia, we employ several metrics for measuring media slant.
In terms of content, we find that most media outlets are close to the center position. Coding
media slant using mentions of left-wing and right-wing public intellectuals, we find that only
one out of 27 outlets is significantly distinguishable from the center (a result that could
potentially be due to chance). We also conclude that there has been no systematic evolution
in slant over time. Classifying the content of election articles, we find that only one of the

nine newspapers is distinguishable from a centrist position.

However, when we look at editorial stances, more dispersion is apparent. Although
headline-coding only reveals one newspaper that is significantly slanted, the pattern of
editorial election endorsements is strongly skewed, with 36 out of 44 endorsements favoring
the Coalition in the period 1996-2007. Consistent with this, we also observe substantial
differences in political donations by media proprietors towards political parties, with donation

ratios as high as 3:1 in favor of the Coalition.

To the extent that cross-country comparisons are possible, our results suggest that the
Australian media — at least in terms of news content — are less partisan than their United
States counterparts. While this could be due to differences in methodology (and structural
differences prevent an exact replication of the United States methods), it is also plausible that

it reflects the effect of a less competitive media market.



23

References

Anderson, S.P. and J. McClaren. 2009. “Media Mergers and Media Bias with Rational

Consumers,” mimeo., Virginia.

Ansolabehere, S., Lessem R., and J. M Snyder. 2006. "The Orientation of Newspaper
Endorsements in U.S. Elections, 1940--2002", Quarterly Journal of Political Science:
Vol. 1:No 4, pp 393-404. http:/dx.doi.org/10.1561/100.00000009

Baron, D.P. 2004. “Persistent Media Bias,” mimeo., Stanford.

Campante, Filipe R., and Daniel Hojman. 2010. "Media and Polarization." HKS Faculty
Research Working Paper Series RWP10-002.

Di Tella, R. and I. Franceschelli. 2009. “Government Advertising and Media Coverage of
Corruption Scandals” NBER Workiing Paper No. 15402.

Durante, R. and B. Knight. 2009. “Partisan Control, Media Bias and Viewer Responses:
Evidence from Berlusconi’s Italy” NBER Working Paper No. 14762

Gambaro M. and R. Puglisi. 2009. “What do Ads Buy? Daily Coverage of Listed Companies

on the Italian Press” Working Paper Series

Gentzkow, M. and Shapiro, J. 2006. “Media Bias and Reputation” Journal of Political
Economy 114(2): 280-316

Gentzkow, M. and Shapiro, J. 2008. “Competition and Truth in the Market for News”
Journal of Economic Perspectives 22(2): 133-154

Gentzkow, M. and Shapiro, J. 2009. “What Drives Media Slant? Evidence from U.S. Daily
Newspapers” Econometrica, forthcoming.

Genzkow M, Shapiro J. M., and M. Sinkinson. 2010. “The Effect of Newspaper Entry and

Exist on Electoral Politics”, American Economic Review, forthcoming

Groseclose, T. and J. Milyo 2005. “A Measure of Media Bias,” Quarterly Journal of
Economics, 120(4):1191-1237

Henningham, John. 1995. “Journalists’ Perceptions of Bias”, Australian Journalism Review,
17(2): 28-31.

Ho, D. E. and K. M. Quinn. 2008. “Measuring Explicit Political Positions of Media”
Quarterly Journal of Political Science, Vol 3. 353-377.



24

Larcinese, V., Puglisi, R., and J. M. Snyder. 2007. “Partisan Bias in Economic News:
Evidence on the Agenda-Setting Behaviour of U.S. Newspapers” NBER Working
Paper No. 13378

Millmow, Alex. 2005. “Australian Economics in the Twentieth Century”, Cambridge Journal
of Economics, 29(6): 1011-1026

Millmow, Alex and Jerry Courvisanos. 2007. “The Two Tribes of “The Econ’: A Study of
Economists and Economic Media Commentary in Australia”, Economic Papers: A
Journal of Applied Economics and Policy, 26(2): 101-117

Mullainathan, S. and A. Shleifer, 2005. “The Market for News,” American Economic Review,
95(4): 1031-1053.

Puglisi, Riccardo (2011) "Being The New York Times: the Political Behaviour of a
Newspaper,” The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy: Vol. 11: Iss. 1
(Contributions), Article 20.

Puglisi, Riccardo and James M. Snyder. 2010, “The Centrist U.S. Press” APSA 2010 Annual
Meeting Paper.

Reuter J. and E. Zitzewitz. 2006. “Do Ads Influence Editors? Advertising and Bias in the

financial media.” The Quarterly Journal of Economics, Vol .121. 197-227
Simons, Margaret. 2007. ‘Crikey Bias-o-meter’, Crikey.com.au, June 26.

Tabakoff, N. 2009. ‘CanWest chief still beaming over Ten Network’, The Australian, January
3.

Visontay, Michael. 2005. “Australia’s top 100 public intellectuals”, Sydney Morning Herald,
March 12.



25

Appendix 1: Instructions to Headline and Article Coders

The five individuals who coded articles and headlines from the 2004 election were

given the following instruction sheet.

Coding instructions

We are carrying out a study of media slant. The aim of this exercise is to look at the
content of front-page stories in major Australian newspapers during the 2004 election
campaign, and code up how favourable they are to the Coalition or the Labor Party.
Our exercise involves separately classifying headlines and articles, since the people
who write the headlines are typically not the same people who write the stories.

For each article, we have attempted to remove information that would identify the
newspaper, such as the name of the journalist. In some instances, it may be obvious to
you which newspaper the article appeared in. In this case, please make a note on your
coding sheet, so we are aware of it.

Remember, you are not coding up the facts of the article, but the *spin’ that the
newspaper puts on those facts. For example, a party’s policy launch is a big news day
for that party. But it may be reported very positively, or with some cynicism.

Please code each of the articles or headlines on the following scale:
1 - Very pro-Labor

2 - Somewhat pro-Labor

3 - Middle of the road

4 - Somewhat pro-Coalition

5 - Very pro-Coalition

If the article does not relate to Labor or the Coalition (eg. an article that is entirely
about the Greens), then please make your best attempt to code it, but also note this
point in the spreadsheet.

There are 286 articles/headlines to be coded. Take your time in coding them. You may
want to begin by dipping in and reading a random selection of them to familiarise
yourself with the 'feel’ of the stories.

If you feel that your own political views make it impossible for you to accurately code

the stories, please let us know, and you can opt out of the project. It is critical for our

purposes that you code articles as objectively as possible.

Two of the articles in the initial sample were from the Sun Herald, but we eventually

opted not to use that newspaper.



26

Appendix Table 1: Parliamentary Mentions of Public Intellectuals (1996-2007)

Name and role

e} wn =
58~ 5852 £5
> @ Sa = N
= o c
QD < QD
< =
<
Phillip Adams - broadcaster 26 0.65 0.17
Richard Allsop - Institute for Public Affairs 0
Dennis Altman - social scientist 1 1.00 0.47
len Ang - cultural studies 0
Robyn Archer - theatre 2 0.50 1.00
Bettina Arndt - sexual politics 10 0.80 0.05
Julia Baird - journalist 2 0.00 0.50
Geremie Barme - China scholar 0
Greg Barns - politics 4 0.25 0.63
Marie Bashir - civil society 9 0.89 0.02
Roger Bate - Centre for Independent Studies 0
Larissa Behrendt - Aboriginal lawyer 10 0.10 0.02
Coral Bell - international affairs 0
Chris Berg - Institute for Public Affairs 0
Geoffrey Blainey - historian 26 0.73 0.03
Veronica Brady - writer 3 0.67 0.60
Frank Brennan - social justice 56 0.55 0.35
Judith Brett - political scientist 2 0.00 0.50
Katharine Brisbane - theatre, publishing 0
Alison Broinowski - foreign policy 2 0.00 0.50
Ron Brunton - anthropologist 8 1.00 0.00
Jennifer Buckingham - Centre for Independent Studies 2 0.50 1.00
Julian Burnside - lawyer 5 0.00 0.06
Helen Caldicott - anti-nuclear campaigner 0
Peter Carey - writer 3 0.33 1.00
Robert Carling - Centre for Independent Studies 0
John Carroll - sociologist 3 0.33 1.00
Hilary Charlesworth - legal academic 7 0.43 1.00
Max Charlesworth - bioethicist 1 1.00 0.47
John Clarke - satirist 5 0.00 0.06
Inga Clendinnen - historian 1 1.00 0.47
Tony Coady - ethicist 2 0.00 0.50
John Coetzee - writer 0
Peter Conrad - writer 0
Eva Cox - feminist 9 0.56 0.74
Peter Craven - critic 1 0.00 1.00
Stephen Crittenden - religious broadcaster 1 1.00 0.47
Peter Cullen - environmental academic 27 0.52 1.00
Anne Curthoys - historian 0
Paul Davies - scientist 3 1.00 0.10
Mark Davis - cultural critic 1 1.00 0.47
Glyn Davis - education 18 0.56 0.49




27

Appendix Table 1: Parliamentary Mentions of Public Intellectuals (1996-2007)

Name and role

e} wn =
58~ 5852 £5
> @ Sa = N
= o c
QD < QD
< =
<
William Deane - legal advocate 109 0.31 0.00
Robert Dessaix - broadcaster, writer 0
Julian Disney - social justice 6 0.17 0.22
Mick Dodson - Aboriginal advocate 58 0.26 0.00
Peter Doherty - scientist 33 0.52 0.86
Michael Duffy - commentator 11 0.73 0.13
Bob Ellis - writer 4 0.25 0.63
Richard Flanagan - writer 0
Tim Flannery - scientist 21 0.48 1.00
Morag Fraser - editor, writer 0
Stephan Freitag - Centre for Independent Studies 0
Raimond Gaita - philosopher 1 0.00 1.00
Ross Garnaut - economist 41 041 0.35
Helen Garner - writer 0
Germaine Greer - feminist 4 0.75 0.35
Ghassan Hage - anthropologist 0
Gideon Haigh - journalist 0
Clive Hamilton - economist 24 0.42 0.42
Owen Harries - international affairs 3 0.33 1.00
Gerard Henderson - commentator 36 0.22 0.00
John Hirst - historian 13 1.00 0.00
Geoff Hogbin - Centre for Independent Studies 0
Jim Hoggett - Institute for Public Affairs 1 0.00 1.00
Donald Horne civil - society 8 0.38 0.73
Jackie Huggins - Aboriginal historian 13 0.46 1.00
Robert Hughes - art critic 5 0.20 0.38
Helen Hughes - economist 13 1.00 0.00
Barry Humphries - satirist 3 0.67 0.60
Ken Inglis - historian 3 0.00 0.25
Linda Jaivin - writer 0
Clive James - critic 0
Paul Kelly - journalist 104 0.62 0.00
Michael Kirby - judge 137 0.33 0.00
Rachael Kohn - religious affairs 0
Karl Kruszelnicki - scientist 2 0.00 0.50
Marcia Langton - Aboriginal academic 10 0.70 0.53
Stephen Leeder - public health 9 0.78 0.09
Michael Leunig - cartoonist 1 1.00 0.47
Greg Lindsay - Centre for Independent Studies 1 1.00 0.47
Simon Longstaff - ethicist 7 0.43 1.00
lan Lowe - environmental scientist 8 0.13 0.07
Catherine Lumby - gender studies 2 0.00 0.50




28

Appendix Table 1: Parliamentary Mentions of Public Intellectuals (1996-2007)

Name and role

e} wn =
58~ 5852 £5
> @ Sa = N
= o c
QD < QD
< =
<
Stuart Macintyre - historian 7 0.43 1.00
Hugh Mackay - social affairs 18 0.78 0.02
Barry Maley - Centre for Independent Studies 2 1.00 0.22
David Malouf - writer 7 0.71 0.27
Robert Manne - political scientist 13 0.23 0.10
Jennifer Marohasy - Institute for Public Affairs 3 1.00 0.10
David Marr - journalist 18 0.00 0.00
Sophie Masson - writer 2 1.00 0.22
Robert May - scientist 3 0.67 0.60
Wendy McCarthy - public affairs 7 1.00 0.01
John McDonald - art critic 0
Paddy McGuinness - commentator 8 0.50 1.00
Andrew Mclntyre - Institute for Public Affairs 0
Humphrey McQueen - historian 1 0.00 1.00
Bill Mitchell - architect 0
Drusilla Modjeska - writer 0
Alan Moran - Institute for Public Affairs 6 0.50 1.00
Meaghan Morris - cultural critic 0
Glenn Murcutt - architect 0
Les Murray - poet 20 0.10 0.00
Mike Nahan - Institute for Public Affairs 2 1.00 0.22
Richard Neville - commentator 0
Andrew Norton - Centre for Independent Studies 4 0.50 1.00
Gustav Nossal - scientist 57 0.47 1.00
Noel Pearson - Aboriginal advocate 135 0.67 0.00
Christopher Pearson - columnist 11 0.55 0.77
George Pell - church leader 39 0.56 0.26
Ken Phillips - Institute for Public Affairs 4 1.00 0.05
Barbara Pocock - social scientist 8 0.00 0.01
Peter Porter — poet 0
Elspeth Probyn - gender studies 0
Michael Pusey - sociologist 2 0.00 0.50
John Quiggin - economist 21 0.29 0.12
Phil Rennie - Centre for Independent Studies 0
Henry Reynolds - historian 5 0.40 1.00
John Roskam - Institute for Public Affairs 3 0.67 0.60
Guy Rundle - satirist, critic 2 1.00 0.22
Pierre Ryckmans - writer 1 0.00 1.00
Peter Saunders - Centre for Independent Studies 6 0.67 0.43
Peter Saunders - UNSW 4 0.25 0.63
Julianne Schultz - editor 3 0.67 0.60
Arti Sharma - Centre for Independent Studies 0




29

Appendix Table 1: Parliamentary Mentions of Public Intellectuals (1996-2007)

Name and role

e} wn =
58~ 5852 £5
> @ Sa = N
= o c
QD < QD
< =
<
Paul Sheehan - journalist 13 0.85 0.01
Peter Singer - philosopher 1 0.00 1.00
Bernard Smith - art historian 2 0.50 1.00
Gaurav Sodhi - Centre for Independent Studies 0
Jim Spigelman - judge 1 0.00 1.00
Louise Staley - Institute for Public Affairs 0
Fiona Stanley - scientist 23 0.65 0.10
Kirsten Storry - Centre for Independent Studies 0
Hugh Stretton - historian 0
Anne Summers - feminist 6 0.00 0.03
McKenzie Wark - cultural critic 0
Don Watson - writer 8 0.63 0.49
Margaret Wertheim - science writer 1 1.00 0.47
Robyn Williams - science broadcaster 2 0.00 0.50
George Williams - legal academic 46 0.26 0.00
David Williamson - playwright 10 0.20 0.12
Tim Wilson - Institute for Public Affairs 0
Keith Windschuttle - critic/historian 6 0.33 0.69
Susan Windybank - Centre for Independent Studies 1 0.00 1.00
Tim Winton - writer 4 0.25 0.63

Peter Yu - Aboriginal affairs 30 0.30 0.07

Note: Roles are coded by Visontay (2005), except in the case of researchers at the Centre for
Independent Studies or the Institute of Public Affairs, which are separately noted. Total parliamentary
mentions are the total mentions in both chambers by major party parliamentarians between January
1996 and June 2007. Share of mentions by Coalition is the share of mentions that came from
Coalition parliamentarians (the remainder being Labor mentions). Test of equality is a binomial
probability test of the hypothesis that the share of Coalition mentions is equal to 0.47, which is the
mean across all public intellectuals.



30

Appendix Table 2: Full Frequency Distribution of Article and Headline Coding, by
Newspaper
Rows sum across to 100%

Very pro- Somewhat Middle of Somewhat Very pro-

Labor pro-Labor the road pro- Coalition
Coalition

Avrticle coding

Canberra Times 0.088 0.218 0.353 0.247 0.094
Daily Telegraph 0.112 0.216 0.312 0.240 0.120
Herald Sun 0.091 0.164 0.509 0.164 0.073
Sydney Morning Herald 0.056 0.244 0.388 0.225 0.087
The Advertiser 0.059 0.200 0.400 0.271 0.071
The Age 0.124 0.276 0.373 0.178 0.049
The Australian 0.091 0.266 0.316 0.244 0.084
The Courier Mail 0.080 0.307 0.293 0.267 0.053
The West Australian 0.062 0.285 0.292 0.292 0.069
Mean for articles 0.088 0.253 0.345 0.237 0.077
Headline coding

Canberra Times 0.106 0.212 0.447 0.176 0.059
Daily Telegraph 0.176 0.160 0.352 0.240 0.072
Herald Sun 0.055 0.109 0.564 0.109 0.164
Sydney Morning Herald 0.087 0.219 0.369 0.231 0.094
The Advertiser 0.094 0.200 0.341 0.247 0.118
The Age 0.093 0.284 0.378 0.187 0.058
The Australian 0.063 0.237 0.381 0.237 0.081
The Courier Mail 0.073 0.307 0.353 0.200 0.067
The West Australian 0.069 0.231 0.338 0.254 0.108
Mean for headlines 0.089 0.232 0.382 0.215 0.082

Note: Articles and headlines were published on the front page during the 2004 election campaign.



31

Appendix Table 3: Newspaper Editorial Endorsements by Election

1996

election
Australian Financial Coalition
Review
Canberra Times Neither
Daily Telegraph Labor
Herald Sun Coalition
Sydney Morning Herald  Coalition
The Advertiser Coalition
The Age Coalition
The Australian Neither
The Courier Mail Coalition
The West Australian Coalition

1998
election
Coalition

Neither

Caoalition
Coalition
Caoalition
Caoalition
Caoalition
Coalition
Caoalition
Caoalition

2001
election
Coalition

Neither
Coalition
Coalition
Coalition
Coalition
Labor
Coalition
Coalition
Coalition

2004
election
Coalition

Labor
Coalition
Coalition
Neither
Coalition
Coalition
Coalition
Coalition
Coalition

2007
election
Coalition

Labor
Labor
Coalition
Labor
Coalition
Neither
Labor
Labor
Coalition

Source: Authors’ tabulations.



32

Appendix Table 4: Donations by Media Proprietors

Donor Media outlets owned (and Donationto  Donation to

covered by our study) Coalition Labor
Canwest Pacific Channel 10
Communications Pty
Ltd $50,000 $50,000
John Fairfax Australian Financial Review,
Holdings Ltd Sydney Morning Herald, The

Age $32,800 $12,500
Network Ten Ltd Channel 10 $238,500 $161,000
News Ltd Daily Telegraph, Herald Sun,

The Advertiser, The Australian,

The Courier Mail $22,200 $5,000
Nine Network Channel 9
Australia $25,950 $16,500
Prime Television Channel 7
(Holdings) Pty Ltd $59,500 $50,000
Publishing and Channel 9
Broadcasting Ltd $122,000 $100,000
Seven Network Channel 7 $12,195 $7,500
The Advertiser The Advertiser $0 $2,500

Source: Donations data are from the Australian Electoral Commission, covering the financial years
1998-99 to 2006-07. Figures were published online at http://www.democracy4sale.org/. We use that
website’s classification of ‘Media/Communications’, and then searched each company’s media
holdings.

Notes: Assignment of owners to outlets is based on majority holdings during the period 1999-2007.
During this period, Canwest owned 56 percent of Channel 10. Fairfax’s acquisition of the radio
stations formerly owned by Southern Cross Broadcasting (including 2UE Sydney, 3AW Melbourne,
4BC Brisbane, and 6PR Perth) and its acquisition of the Canberra Times (as a results of the merger
with Rural Press) both took place in 2007, so we do not include these ownership links in our analysis.



http://www.democracy4sale.org/�

33

Appendix Table 5: Advertising Expenditure in the 2004 Election

Total Total ALP ad Total Total
Coalition ad spending Coalitionad ALP ad
spending discount discount
NEWSPAPERS
Australian Financial Review $0.00 $0.00 $0.00 $0.00
Canberra Times $19,897.72 $37,893.51 $0.00 $0.00
Sydney Morning Herald $153,802.88 $267,431.16 $4,730.88 $0.00
Daily Telegraph $59,337.90 $116,591.86 $0.00 $0.00
Herald Sun $88,234.40 $109,341.95 $0.00 $0.00
The Advertiser $33,387.58 $11,835.32 $0.00 $0.00
The Age $103,359.00 $119,767.50 $3,973.20 $0.00
The Australian
The Courier Mail $6,893.22 $4,161.06 $0.00 $0.00
The West Australian $55,641.41 $79,702.03 $0.00 $0.00
RADIO STATIONS
Sydney 2UE $67,240.00 $16,830.00 $0.00 $0.00
Sydney 2GB $0.00 $23,134.32 $0.00 $2,336.80
Sydney ABC 702
Perth 6PR $14,612.40 $12,355.20 $1,476.00 $1,248.00
Perth ABC 720
Melbourne 3AW $39,226.00 $48,620.00 $0.00 $0.00
Melbourne ABC 774
Adelaide 5AA $20,525.00 $25,370.00 $0.00 $0.00
Brisbane 4BC $39,803.50 $12,209.67 $0.00 $0.00
ABC Radio National
ABC 891 Adelaide
Brisbane ABC 612
TV STATIONS
Channel 10 $2,011,556.00 $2,240,159.00 $0.00 $0.00
Channel 7 $452,871.10 $354,172.50 $0.00 $0.00
Channel 9
SBS $107,479.00 $235,018.00 $0.00 $0.00
ABC Channel 2
Total $3,273,867.11 $3,714,593.08 $10,180.08 $3,584.80

Source: Authors’ calculations, based on data available on the Australian Electoral Commission’s

website.

Note: Figures for The Australian and Channel 9 were not reported.





