Abstract
This article deals with the surprising phenomenon that many medieval and modern literary texts refuse to provide a conclusion and have come down to us as »intentional« fragments. Both in light of medieval biblical exegesis and postmodern theoretical discourses the argument is here developed that the process of narration itself is problematized through the fragmentization which forces the listener/reader to pick up the loose threads and to continue weaving the narrative fabric. The narrative assumes a great role in these fragmentary texts, in that they are perceived as reflections of fragmentary structures within human life. The aporia of eros and death, and the conflicts of lovers with their society appear as closely bound together with the process of reading. This is the case with Wolfram von Eschenbach’s Titurel fragments and Adolf Muschg’s Der Rote Ritter, but it also emerges in the fundamental love treatise by Andreas Capellanus, De amore. Gottfried von Strassburg, on the other hand, relies on the fragment because his lovers face a situation without solution and are about either to succumb to their misery (Isolde) or to trivialize and devalue the ideal of love as it was realized in the love cave (Tristan). There is no alternative for either protagonist, and the poet was wise enough to break off his text at the very point where the critical juncture has been reached. From an epistemological point of view, both medieval and modern writers accept the inevitability of not knowing, of being lost in this world, and of being forced to have their protagonists depart without completing their task. This response makes sense, however, because we as the texts’ recipients are not simply digesting prepared entertainment, but are challenged to respond and to search for ourselves where the narrow path leads towards human happiness.
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Literature
Sandra Naddaff: Arabesque. Narrative Structure and the Aesthetics of Repetition in the 1001 Nights, Evanston, IL, 1991, S.14.
Siehe dazu Wolfgang Iser: »Der Lesevorgang. Eine phänomenologische Perspektive« in: Rainer Warning (Hg.): Rezeptions äs thetik. Theorie und Praxis, München 1975 (UTB 303), S.253–276.
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Sowohl die Romantiker als auch die Modernen erblickten im Fragment eines ihrer entscheidendsten Metaphern, siehe John Tytell: »Epiphany in Chaos: Fragmentation in Modernism«, in: New York Literary Forum 8–9 (1981) S.3–15. Hier soll aber nachgewiesen werden, daß man im Mittelalter ebenfalls die Potenz des Fragments erkannte und deswegen die Fortsetzung des Diskurses dem Rezipienten überließ, auf daß ein Kommunikationsprozeß einsetzen konnte. Siehe dazu meine Überlegungen in: »Kommunikation im Mittelalter. Prolegomena zu einer neuen Bewertung der mittelhochdeutschen Literatur«, in: Mit.lat. Jb. 27 (1992) S. 17–51, besonders S.48f.
Karl F. Morrison: »Interpreting the Fragment«, in: P. J. Gallacher/ H. Damico (Hgg.): Hermeneutics and Medieval Culture, Albany, NY, 1989, S.32, konstatiert als Ergebnis seiner Analyse der Schriften Anselms von Havelberg, Gerhochs von Reicherberg und Ottos von Freising: »the Archimedean point of interpretation was not the text, but the redactor. The object of redaction was not the words, but what had been unsaid in the words, and what would eventually be seen to fulfill the saying […]. For them, history itself was an unfolding revelation in which Scripture and interpretations of Scripture were moments of transition, and redactive interpreters were mediators«.
Siehe dazu Gertrud Grünkorn: Die Fiktionalität des höfischen Romans um 1200, Berlin 1994 (Philologische Studien und Quellen, 129), S.66–78, hier S.76.
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Christoph Huber: Die Aufnahme und Verarbeitung des Alanus ab Insulis in mittelhochdeutschen Dichtungen. Untersuchungen zu […], Zürich, München 1988 (MTU 89), S.281–285.
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Ivan Illich: In the Vineyard of the Text. A Commentary to Hughs Didascalicon, Chicago-London 1993, S.58–61 (die deutsche Fassung von 1991 ist in den USA praktisch nicht erhältlich).
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Z.T. griffen Ulrich von Türheim und Heinrich von Freiberg auf ältere Tristan-Fassungen zurück und werteten damit u.a. Eilharts von Oberg Tristrant beträchtlich auf; siehe dazu William C. McDonald: The Tristan Story in German Literature of the Late Middle Ages and Early Renaissance. Tradition and Innovation, Lewiston, Queenston, Lampeter 1990
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Beispiele dafür sind Tristan als Mönch oder die Folie Tristan d’Oxford bzw. Folie de Tristan de Berne sowie die Romanfortsetzungen Ulrichs von Türheim und Heinrichs von Freiberg. Gerade die letzteren zwei verraten bereits den deutlichen Zug zum »Gutbürgerlichen« hin; vgl. William C. McDonald: »A Reconsideration of Tristan als Mönch«, in: William C. McDonald/ Winder McConell (Hgg.): Fide et Amore. A Festschrift for Hugo Bekker on his Sixty-Fifth Birthday, Göppingen 1990 (GAG 526), S.235–260.
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Rüdiger Schnell: Suche nach Wahrheit. Gottfrieds »Tristan und Isold« als erkenntniskritischer Roman, Tübingen 1992, S.51, erblickt darin die Spannung zwischen den sozialen »Innen- und Außennormen«.
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Peter Allen: The Art of Love. Amatory Fiction from Ovid to the >Romance of the Rose<, Philadelphia 1992, S.59ff. Er betont, S.74f.: »(Andreas) accomplishes this task by constructing a complicated text that seduces the reader into a literary love affair that is also a hermeneutic exercise. But the De amore is built in such a way as to make consummation impossible«.
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Christa Ortmann: »Titurel im Parzival-Kontext. Zur Frage nach einer möglichen Strukturdeutung des Fragments«, in: Wolfram-Studien VI (1980) S.25–47; wesentlich radikaler, und fast schon im Sinne des postmodernen Diskurses
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Walter Haug: »Erzählen vom Tod her. Sprachkrise, gebrochene Handlung und zerfallende Welt in Wolframs >Titurel<«, in: Wolfram-Studien VI (1980) S.8–24, hier S. 10; ibid.: »Lesen oder Lieben?« (wie Anm. 40), S.314.
»brievebuoch en franzoyse« (164, 2) besagt nicht notwendigerweise >Liebesroman<, doch ist das angedeutete narrative Material genau dasjenige, was einen arturischen Liebesroman ausmachen würde. Lucia Antonini übersetzt freilich »libretti d’amore in francese«, S. 103: Wolfram von Eschenbach: Titurel, a cura di Michael Dallapiazza, traduzione di L. A. Torino 1994 (Biblioteca Medievale 35).
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Siehe meine Studie: »Robert Musil: Der Mann ohne Eigenschaften. Der antizipatorische Charakter des ersten Buches«, in: Carleton Germanic Papers 15 (1987) S. 1–16.
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Adolf Muschg: Der Rote Ritter. Eine Geschichte von Parzival, Frankfurt am Main 1993.
Joachim Bumke: »Parzival und Feirefiz — Priester Johannes — Loherangrin. Der offene Schluß des Parzival von Wolfram von Eschenbach«, in: DVjS 65, 2 (1991) S.236–264
Horst Brunner: »Von Munsalvaesche wart gesant / der den der swane brahte. Überlegungen zur Gestaltung des Schlusses von Wolframs Parzival«, in: GRM 41, 4 (1991) S.369–384.
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Classen, A. Der Text der nie enden will. Z Literaturwiss Linguistik 25, 83–113 (1995). https://doi.org/10.1007/BF03396128
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