1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Die Memorialmonstranzen von Ingolstadt und Klosterneuburg: Studien zur Ikonologie der barocken Goldschmiedekunst

Kieser, Clemens

[thumbnail of Kieser_Memorialmonstranzen_Dissertation.pdf]
Preview
PDF, German
Download (14MB) | Terms of use

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Die ikonologische Studie befasst sich mit zwei hervorragenden Werken der katholischen Goldschmiedekunst des Barockzeitalters. Die prachtvollen Monstranzen im bayerischen Ingolstadt (von Johann Zeckel aus Augsburg) und in Klosterneuburg bei Wien (von Johann Känischbaur aus Wien) sind mit figürlich höchst aufwendigen Darstellungen versehen, die jedoch als „Memorialmonstranzen“ eigentümlich unbiblische Geschichten erzählen: zum einen das spektakuläre Schlachtgewimmel des christlichen Seesieges über die Türken bei Lepanto (1571), zum anderen das legendäre Klosterneuburger Schleierwunder. Die Untersuchung der Entstehungsgeschichte beider Meisterwerke in ihrem spezifischen historisch-lokalen Rahmen zeigt eine bisher nicht gekannte religiöse, politische und mystische Bedeutungsvielfalt dieser vasa sacra.

Translation of abstract (English)

The iconological study discusses two singular works of art created by catholic gold-smiths of the baroque. Those gorgeous monstrances are located in the Bavarian city of Ingolstadt in Germany and in the Austrian convent of Klosterneuburg near Vienna. They were executed by leading craftsmen from Augsburg (Johann Zeckl) and Vienna (Johann Baptist Känischbaur). Both masterpieces show an overwhelming wealth of material and are meticulously rich in detail and figuration. Once labelled as “Memorialmonstranzen”, they depict astounding unbiblical scenes. On the one hand side the bustling sea battle of Lepanto (1571) with the Christian victory over the Turkish fleet, on the other hand side the miracle of the found again veil can be seen, a scene from the hagiology of St. Leo-pold associated with the establishment of the Klosterneuburg Convent. By questioning the specific local genesis of both masterpieces and their spiritual denotations, the study reveals an extraordinary complexity of meaning in those extraordinary “vasa sacra”.

Document type: Dissertation
Date: 2006
Supervisor: Prof. Dr. Carsten-Peter Warncke
Version: Primary publication
Date of thesis defense: 15 May 1997
Date Deposited: 31 Oct 2006 10:04
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Braunschweig, Technische Universität Carolo Wilhelmina, Institute of Art History
DDC-classification: Plastic arts, numismatics, ceramics, metalwork
Controlled Keywords: Zeckl, Johann / Lepanto-Monstranz, Känischbauer, Johann Baptist / Schleiermonstranz, Memorialmonstranz, Goldschmiedekunst, Ikonologie, Wien, Ingolstadt ,
Subject (classification): Decorative Arts
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
Additional Information: Die vorliegende Internetveröffentlichung 2006 folgt nicht der Paginierung der Buchveröffentlichung, die unter ident. Titel erschienen ist (Tübingen: Genista-Verl. 1998).