1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Ikonologie und formale Ästhetik: eine neue Einheit. Ein Beitrag zur aktuellen Debatte in Kunstwissenschaft und Kunstphilosophie im Anschluss an die (Bild-) Akt-Theorien Susanne K. Langers und John M. Krois.

Sauer, Martina

English Title: Iconology and formal aesthetics: a new harmony. A contribution to the current debate in art theory and philosophy of art on the (picture‑) action‑theories of Susanne K. Langer and John M. Krois

In: Sztuka i filozofia / Uniwersytet Warszawski, Instytut Filozofii, Nr. 48 (2016), pp. 12-29

[thumbnail of Sauer_Ikonologie_und_formale_Aesthetik_2016.pdf]
Preview
PDF, German
Download (240kB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragIkonologie und formale Ästhetik: eine neue Einheit. Ein Beitrag zur aktuellen Debatte in Kunstwissenschaft und Kunstphilosophie im Anschluss an die (Bild-) Akt-Theorien Susanne K. Langers und John M. Krois. by Sauer, Martina underlies the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Unbestritten bis heute gilt, formwissenschaftliche und ikonologische Methoden scheinen sich grundsätzlich auszuschließen, da die ersteren auf ahistorischen und die letzteren auf historischen Grundlagen aufbauen. Dem entgegen soll mit diesem Beitrag gezeigt werden, wie insbesondere die Forschungen Susanne K. Langers und ergänzend diejenigen von John M. Krois eine Annäherung beider Positionen ermöglichen.

Translation of abstract (English)

Since the beginning of the 20th Century to the present day, it has rarely been doubted that whenever formal aesthetic methods meet their iconological counterparts, the two approaches appear to be mutually exclusive. In reality, though, an ahistorical concept is challenging a historical analysis of art. It is especially Susanne K. Langer´s long-overlooked system of analogies between perceptions of the world and of artistic creations that are dependent on feelings which today allows a rapprochement of these positions. Krois’s insistence on a similar point supports this analysis.

Document type: Article
Version: Secondary publication
Date Deposited: 10 Nov 2017 18:52
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Arts
Controlled Keywords: Langer, Susanne Katherina Knauth, Krois, John Michael, Bredekamp, Horst, Boehm, Gottfried (Kunsthistoriker, Philosoph, 1942-), Handlungstheorie, Ikonologie, Formale Ästhetik, Semiotik
Subject (classification): Iconography
Aesthetics, Art History
Additional Information: Englischsprachiges Abstract auf den Seiten 28-29.