1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Expansion in die Trägermedien. Bestimmung der konzeptuellen Verfahren im Werk von Christopher Williams

Schneider, Sebastian

[thumbnail of Schneider_Expansion_in_die_Traegermedien_2020.pdf]
Preview
PDF, German
Download (768kB) | Lizenz: Creative Commons LizenzvertragExpansion in die Trägermedien. Bestimmung der konzeptuellen Verfahren im Werk von Christopher Williams by Schneider, Sebastian underlies the terms of Creative Commons Attribution - ShareAlike 4.0

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Seit den 1980er Jahren ist der US-amerikanische Künstler Christopher Williams mit seinen Fotografien, die oft kommerzielle Bildsprachen zitieren, international erfolgreich. Formal- und produktionsästhetisch entsprechen seine Arbeiten höchsten Qualitätsstandards – ein Umstand, der es fraglich macht, warum Williams als Konzeptkünstler bezeichnet wird. Anhand der frühen Begriffsbildung der Konzeptkunst, wie sie unter anderem durch Joseph Kosuth vollzogen wurde, untersucht dieser Essay, inwiefern diese Theorien für Williams gültig sind. Es zeigt sich, dass sich die Sphäre von Williams’ künstlerischen Zugriffen weit über die Bildebene ausdehnt und in dessen Trägermedien übergreift. Darin liegt der konzeptuelle Kern seiner künstlerischen Praxis. Dass der Fotografie dabei aufgrund ihrer Medienspezifik eine begünstigende Rolle zukommt, verdeutlichen die Überlegungen von Jeff Wall, die am Ende des Essays herangezogen werden.

Translation of abstract (English)

With his photographs that often quote commercial visual languages, the American artist Christopher Williams has enjoyed international success since the 1980s. His works meet the highest standards of quality, both in terms of their formal aesthetics and in the way they are artistically produced. This fact puts Williams’ status of a conceptual artist into question. By looking at the early conceptualization of Conceptual Art as it was pursued by Joseph Kosuth among others, this essay will examine the extent to which these theories are valid for Williams. It becomes apparent that the sphere of Williams’ artistic approach extends well beyond the pictorial plane and spreads into their supporting media. This is the conceptual core of his artistic practice. At the end of this essay, Jeff Wall’s considerations make it clear that photography, as a result of its media-specificity, plays a favorable role in this process.

Document type: Article
Place of Publication: Heidelberg
Date: 2020
Version: Primary publication
Date Deposited: 09 Dec 2020 16:12
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Photograpy, computer art
Controlled Keywords: Williams, Christopher (Fotograf, 1956-), Kosuth, Joseph
Uncontrolled Keywords: Konzeptuelle Fotografie
Subject (classification): Artists, Architects
Photography
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
United States, Canada
Collection: Curatorial Studies – Statements: Goethe-Universität Frankfurt und Hochschule für Bildende Künste–Städelschule in Kooperation mit der Hochschule für Gestaltung Offenbach und Frankfurter Museen