1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Menschen in der Stadt : Darstellungen städtischen Lebens auf venezianischen Veduten

Krellig, Heiner

[thumbnail of Krellig_Menschen_in_der_Stadt_2002.pdf]
Preview
PDF, German
Download (46MB) | Lizenz: Rights reserved - Free Access

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Die Dissertation erforscht die von der Forschungsliteratur bisher weitgehend ignorierte oder als Beiwerk bar jeder inhaltlichen Bedeutung abgetane Figurenstaffage auf venezianischen Veduten, vornehmlich des 18. Jahrhunderts. Ziel war die Analyse und Neubewertung der Darstellungen städtischen Lebens in den Bildern der Lagunenstadt mit ihrer reichen Vedutentradition und, damit einhergehend, eine Neubewertung der Kunst der Vedute insgesamt. Die Grundthese der Arbeit, dass die Figuren in Stadtansichten für die Zeitgenossen keineswegs nur bedeutungslose Zutat einer ausschließlich auf die Bauten der Stadt zielenden Kunst waren, war durch Textquellen hinreichend zu stützen. Die detailgenaue Analyse des in den Figuren Dargestellten und seine Kontextualisierung unter Verfolgung eines interdisziplinären Forschungsansatzes, der weite Bereiche der Alltags- und Sozialgeschichte, sowie der Kostüm- und allgemeinen Kulturgeschichte miteinbezog, wies einen Reinigungsprozess auf, der innerhalb des Œuvres von Canaletto – dem bedeutendsten Vedutisten des 18. Jahr¬hunderts nicht nur in Venedig – und – bedingt durch dessen überragenden Erfolg und Einfluss – parallel für die ganze Gattung der venezianischen Vedute belegbar ist. Diesem Prozess der Reinigung des Stadtbildes fiel alles zum Opfer, was in der Realität Unbehagen hervorrufen oder als störend und unangenehm empfunden werden konnte. Da der Hauptkäuferkreis der Veduten aus Italienreisenden aus dem nördlichen Europa bestand, wurden die Ergebnisse der beobachtend-deskriptiven Analyse der Gemälde, Graphiken und Zeichnungen von Künstlern wie Luca Carlevarijs, Canaletto, Michele Marieschi und Francesco Guardi in Beziehung gesetzt zu den verschiedenen Formen der Reiseliteratur, wo Erwartungen und Vorstellungen von Italien, wenn nicht formuliert, so doch vorgeprägt worden sind. Der Bezug auf literarische Venedigbeschreibungen und andere Quellen zum alltäglichen und festlichen Leben im Öffentlichen Raum half, die Erzeugnisse der Vedutenmalerei wieder einzugliedern in den größeren Zusammenhang des Sprechens und Schreibens über die so außergewöhnliche Stadt Venedig. Nicht bewiesen also, aber angenommen werden kann, daß die Glättung von Gegensätzen in den Bildern eine Konzession an die Dekorationsbedürfnisse und die Geschmacks- oder Angemessenheitsvorstellungen der Kundenschicht darstellte. Starke Indizien aber sprechen dafür. Die kollektiven Mentalitäten von Künstlern und Auftraggebern, bzw. Käufern dürften bei der Ausbildung des Kanons figuraler Motive Hand in Hand gegangen sein. Das Bedürfnis nach einer positiven Darstellung der eigene Stadt reagierte dabei auf Marktbedürfnisse und Erwartungshaltungen der Kunden. Was die Künstler anbetrifft, die mit ihren Bildern zum Ruhm ihrer Stadt beitragen woll-ten, führten sie eine mindestens bis auf Francesco Sansovinos 1581 erstmals erschienene, erste große Stadtbeschreibung VENETIA CITTÀ NOBILISSIMA, ET SINGOLARE,... zurückgehende Tradition der Selbstrepräsentation eines noch nicht vollständig touristisch geprägten Venedigs bis zum Ende der Republik und darüber hinaus fort. Sie hatten – jeder auf seine Art – die Selbsterzählung der Geschichte ihrer Stadt verinnerlicht und über das, was sie malten, „schrieben“ sie, ob theoretisch reflektiert oder nicht, weiter am Mythos Venedig, bildeten ihn, wenn auch nicht mit Worten, so doch mit Farben, indem sie – ganz im Sinne Sansovinos – die Stadt und Republik Venedig als einen Ort präsentierten, an dem die perfekte Form der Regierung allen ein ideales Lebens ermöglicht, in dem es niemandem an nichts mangelt und die Mühen des Alltags aufgehoben sind. nota bene: Aus Urheberrechtsgründen ist der Text hier ohne Abbildungsteil veröffentlicht. Anfragen zu den Abbildungen unter der e-Mail-Adresse des Autors: Heiner.Krellig@Berlin.de.

Translation of abstract (English)

The thesis explores the significance of the figures (staffage) in Venetian townscape painting, mainly of the 18th century, a theme that has been widely neglected in scientific literature, assuming that the figures were meaningless accessories of a genre of representation concerned exclusively with the architecture of the city. The main aim of the study was to analyse and re-evaluate the importance of representations of civic life in the view pictures of the lagoon-city Venice with its rich tradition of townscape painting, and, in a wider perspective a revalidation of the art of the veduta in general. The general hypothesis on which the study was based, that the figures in this kind of paintings were not only meaningless accessories to an art aiming the illustration of the city’s architecture, could be proved by the consultation of various textual sources of the period. The detailed analysis of what is represented in the staffage and the contextualisation of these representations in an interdisciplinary way of research, that took in account the areas of history of everyday life, social history, history of costume and general cultural history, led to the recognition of a process of purification which can be observed in the œuvre of Canaletto and, due to the reproduction of his models in the works of his followers, in all the tradition of the genre of view painting in Venice. In this process, literally everything that might have created discomfort or could have been experienced as a disturbance, as displeasing or disagreeable in reality was cancelled from the representations. As most of the clients of the view painters like Luca Carlevarijs, Canaletto, Michele Marieschi and Francesco Guardi were travellers from the Northern Europe on their Grand Tour, the results of an observing and descriptive analysis of paintings, drawings and prints representing the city were compared with what is said about the city of Venice in various forms of travel literature contemporaneous to the creation of the pictures. The back reference to descriptions of Venice in this kind of literature, and to other kinds of sources concerning the everyday life and the festivities in the public space of the city, did provide the means to re-insert the products of the view painters into the larger context of talking and writing about the city of Venice that, in its own self-conception regularly claimed to be unique in the world. Seen from this point of view, Venetian townscape painting results to be the product of an interactive process of production of images that transported a clearly to define message about the city and Republic of Venice to which’s formation contributed the collective mentalities of the artists as well as the clients who bought their pictures. Although there might be no proof, there is good evidence to assume that the smoothing of all contrasts, social or aesthetical, in the pictures had been a concession to the taste, the necessities of decoration and to the expectations of what is convenient common to the members of the member of the main group of buyers of the picture, the travellers of the Grand Tour. Their precasted ideas of Italy and the Italian population, went completely well with the conception of what was believed to be appropriate in the eyes of the painters to represent their city to the world, with the aim to augment its fame and glory. Besides the fact that, especially in the figures, every single painter painted a Venice “of his own”, all of them had internalised, each one in his own way, the myths of the city of Venice that went back at least to the first large description of the city VENETIA CITTÀ NOBILISSIMA, ET SINGOLARE,..., published in 1581 by Francesco Sansovino. With their paintings they continued to form these myths, although not with words, but with colours, representing their city as a place where, as already Sansovino had claimed, due to the perfect form of the government of the Republic, everybody could do his life and where nobody had to miss anything, and the arduousness of everyday life is suspended.

nota bene: For copy-right reasons the text is published here with out the illustration volume. Request for illustrations can be made at the author’s e-mail: Heiner.Krellig@Berlin.de.

Document type: Dissertation
Place of Publication: Berlin
Date: 2002
Supervisor: Prof. Dr. Wolfgang Wolters
Version: Secondary publication
Date of thesis defense: 8 February 2002
Date Deposited: 21 Dec 2020 16:26
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Berlin, Technische Universität, Fakultät I – Geschichtswissenschaften
DDC-classification: Painting
Controlled Keywords: Venedig <Motiv>, Vedute, Stadtbevölkerung <Motiv>, Alltag <Motiv>, Geschichte 1700-1800
Subject (classification): Iconography
Painting
Countries/Regions: Italy
Additional Information: Aus Urheberrechtsgründen ist der Text hier ohne Abbildungsteil veröffentlicht. Anfragen zu den Abbildungen unter der e-Mail-Adresse des Autors: Heiner.Krellig@Berlin.de.