1. Home
  2. Search
  3. Fulltext search
  4. Browse
  5. Recent Items rss
  6. Publish

Buchkunst im Zeitalter des Medienwandels. Die deutschsprachigen Bibelcodices der Henfflin-Werkstatt vor dem Hintergrund der spätmittelalterlichen Ikonographie

Rudolph, Pia

[thumbnail of Rudolph_Henfflin.pdf]
Preview
PDF, German
Download (7MB) | Terms of use

For citations of this document, please do not use the address displayed in the URL prompt of the browser. Instead, please cite with one of the following:

Abstract

Um das Jahr 1477 ließ die Gräfin von Württemberg, Margarethe von Savoyen, mehrere deutschsprachige Handschriften anfertigen, welche alle mit zahlreichen Illuminationen ausgestattet wurden. Darunter befand sich auch ein Altes Testament, das in drei Codices aufgeteilt ist: Cod. Pal. germ. 16, 17 und 18. Die Handschriften, die heute gemeinsam in der Universitätsbibliothek in Heidelberg aufbewahrt werden, gehören zu den Werken der so genannten „Ludwig-Henfflin-Werkstatt“. Die vorliegende Arbeit soll einen Einblick in die Stofftradition und die Produktionsweise der Stuttgarter Werkstatt gegeben, wobei es notwendig war, sich größtenteils auf das Alte Testament zu beschränken. Dabei erwies es sich von kunsthistorischer Seite als besonders spannend, die neue Art und Weise der Bebilderung, die bereits vor dem Buchdruck den Charakter einer seriellen Produktion aufweist, innerhalb des Illustrationsprozesses zu erkennen. Zudem konnte die gegenseitige Einflussnahme von Graphik und Zeichnung genauer beleuchtet werden. Der betrachtete Zeitrahmen zwischen dem Mittelalter und der Neuzeit, dem Übergang vom geschriebenen zum gedruckten Buch spiegelt sich in den Darstellungen des Alten Testaments der Gräfin von Württemberg wider. Dass Margarethe von Savoyen ein Bildprogramm in ihrer Bibel erhielt, das auf sie zugeschnitten war, zeigen die höfischen, burgundischen Elemente, die sich in der Handschrift wiederfinden. Die Illustrationen der Henfflin-Bibel schaffen es gleich einem Netz, den süddeutschen Raum mit Burgund zu verbinden, die handschriftliche Illustration mit der Graphik und damit auch das Mittelalter mit der Neuzeit.

Translation of abstract (English)

About 1477 the so called “Ludwig-Henfflin-Werkstatt” produced several German manuscripts for Margarethe of Savoy, the countess of Württemberg. They were made with numerous illustrations. Among those manuscripts there was an Old Testament, which was separated into three codices: Cod. Pal. germ. 16, 17 and 18. Today they can be found all conjoined in the Library of Heidelberg University. This article shall deliver some insight into the mode of production of the manufactory, which was probably settled in Stuttgart, and the literacy tradition it dealt with. For the most part it was necessary to focus on the Old Testament. For an art historian it is especially interesting to notice how the manufactory used a new way of producing and illuminating its books. It anticipates the method of serial printing. In this time we can see an opposite ascendancy of graphic and hand drawing. During the given frame of time we can see graphics and hand drawing exerting a mutual influence on each other. The pictures of the “Ludwig-Henfflin-manuscripts” are a beautiful example of illustrations in the period of transition between the Middle Ages and the modern era. Margarethe of Savoy, a descendant of the famous Jean de Valois the “Duc de Berry”, obtained manuscripts which also show Burgundian and courtly elements. The illuminations not only interconnect Southern Germany with Burgundy, but also link drawing with graphics and the Middle Age with the early modern age.

Document type: Master's thesis
Date: 2008
Version: Primary publication
Date Deposited: 27 Apr 2009 16:51
Faculties / Institutes: University, Fakulty, Institute > Eichstätt-Ingolstadt, Catholic University Eichstätt-Ingolstadt, Art History
DDC-classification: Painting
Controlled Keywords: Heidelberg / Universitätsbibliothek, Henfflin, Ludwig, Illuminierte Handschrift, Margarete <von Österreich, 1480-1530>, Buchherstellung
Uncontrolled Keywords: Buchdruck , Text , Bild , Heidelberg University Library , Henfflin, Ludwig , illuminated manuscript , Margarethe of Savoy , Heidelberg , manufacture , printing , word
Subject (classification): Iconography
Painting
Countries/Regions: Germany, Switzerland, Austria
France