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Transport großer Steinblöcke im Alten Ägypten

Müller-Römer, Frank

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Abstract

Mit der Errichtung der ersten Mastabagräber in Steinbauweise am Ende der 2. Dynastie und dem Beginn des Pyramidenbaus zu Beginn der 3. Dynastie unter Djoser stellten der Transport von Steinblöcken unterschiedlicher Größe und deren Verbauung in den Pyramiden, Tempelanlagen, Aufwegen und Umfassungsmauern die Baumeister im Alten Reich vor bisher nicht gekannte Problemstellungen, die gelöst werden mussten. Dabei handelte es sich um zwei unterschiedliche Aspekte: Zum einen waren die Baumaterialien aus den Steinbrüchen und den Hafenanlagen zur Baustelle und möglichst auch zum Einbauplatz zu transportieren und zum anderen mussten Steine in eine bestimmte Position gehoben und verbaut werden. Eine der Grundregeln ägyptischer Bautechnik, die sich dabei entwickelt hat, bestand darin, größere und schwere Steinblöcke zu ziehen und möglichst nur aufzurichten. Dies galt sowohl für den Transport zur Baustelle als auch für das Einbringen in das Bauwerk. Rampen waren also im altägyptischen Bauwesen – so wie in vielen anderen Kulturen vergleichbarer Zeitepochen – übliche Hilfsmittel, um Lasten auf ein höheres Niveau zu transportieren. Im vorliegenden Beitrag wird die Entwicklung der Techniken zum Transport über Land und zum Einbau großer Steinblöcke im Alten Ägypten aufgezeigt.

Translation of abstract (English)

Transport of large stone blocks in Ancient Egypt When the first stone Mastabas were erected during the late Second Dynasty, and pyramid construction commenced in the early Third Dynasty during the reign of Djoser, the Old Kingdom builders were faced with hitherto unknown difficulties that demanded solutions concerning transport of stone blocks of various sizes and their setting in pyramids, temples, causeways, and enclosures. I would like to highlight two aspects here. On the one hand, building material had to be conveyed from the quarries and the harbour to the building area and, if possible, to the actual site where construction continued at that specific time. On the other hand, blocks required lifting to a certain position before they could be integrated into the building. One of the basic rules of Ancient Egyptian construction techniques was to haul these large heavy stone blocks and then tilt them upright into position. This principle was applied during delivery to the building site as well as when the blocks were fitted on-site. Therefore, in Ancient Egyptian architecture ramps played a key role for upward transport of heavy loads, as they did in many other cultures at a comparable stage. In the present contribution, the development of techniques for overland transport and for setting of large stone blocks is discussed.

Document type: Article
Date: 2010
Version: Primary publication
Date Deposited: 14 Oct 2010 09:19
Faculties / Institutes: Research Project, Working Group > Individuals
DDC-classification: Ägypten (Altertum)
Subject (Propylaeum): Egyptology
Controlled Keywords: Ägypten <Altertum>, Architektur, Technik, Transport
Subject (classification): Architecture
Countries/Regions: Egypt (Antiquity)