Zur Frage nach der Bedeutung des Berufsprinzips als „organisierendes Prinzip“ der deutschen Berufsausbildung im europäischen Kontext : Eine deutsch-französische Vergleichsskizze

Lade...
Vorschaubild
Dateien
Deissinger_0-342189.pdf
Deissinger_0-342189.pdfGröße: 88.79 KBDownloads: 338
Datum
2001
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Publikationstyp
Zeitschriftenartikel
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Tertium Comparationis. 2001, 7(1), pp. 1-18. ISSN 0947-9732. eISSN 1434-1697
Zusammenfassung

Vocational training in Europe provides a variety of different approaches to the problem of skill formation and integration. The differences ... have to be detected by looking at what may be called the "organising principle" of a specific VET system. At the same time, "individual" training infrastructures can only be reconstructed by referring to the culture and history of a specific country. Against this background the article depicts some of the crucial differences between France and Germany. The initial assumption is that in Germany the "vocational principle" has to be considered as the "organising principle" within an apprenticship-dominated system, both in terms of its didactical importance and with respect to the macro-structural environment of vocational training. In Germany, the chambers play a major role in the supervision of incompany training. The fact that in the school-based French system this component is no longer available is due to a specific history which also produced the typical French "meritocratic" attitude towards education and training.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Fachgebiet (DDC)
330 Wirtschaft
Schlagwörter
Berufsausbildung; Beruf; Qualifikation; Duales Ausbildungssystem; Berufsschule; Internationaler Vergleich; Betrieb; Auszubildender; Deutschland; Frankreich
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Zitieren
ISO 690DEISSINGER, Thomas, 2001. Zur Frage nach der Bedeutung des Berufsprinzips als „organisierendes Prinzip“ der deutschen Berufsausbildung im europäischen Kontext : Eine deutsch-französische Vergleichsskizze. In: Tertium Comparationis. 2001, 7(1), pp. 1-18. ISSN 0947-9732. eISSN 1434-1697
BibTex
@article{Deiinger2001Frage-34433,
  year={2001},
  title={Zur Frage nach der Bedeutung des Berufsprinzips als „organisierendes Prinzip“ der deutschen Berufsausbildung im europäischen Kontext : Eine deutsch-französische Vergleichsskizze},
  number={1},
  volume={7},
  issn={0947-9732},
  journal={Tertium Comparationis},
  pages={1--18},
  author={Deißinger, Thomas}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/34433">
    <dcterms:title>Zur Frage nach der Bedeutung des Berufsprinzips als „organisierendes Prinzip“ der deutschen Berufsausbildung im europäischen Kontext : Eine deutsch-französische Vergleichsskizze</dcterms:title>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2016-06-15T15:30:06Z</dcterms:available>
    <bibo:uri rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/34433"/>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/46"/>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/34433/3/Deissinger_0-342189.pdf"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/34433/3/Deissinger_0-342189.pdf"/>
    <dcterms:issued>2001</dcterms:issued>
    <dc:contributor>Deißinger, Thomas</dc:contributor>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="deu">Vocational training in Europe provides a variety of different approaches to the problem of skill formation and integration. The differences ... have to be detected by looking at what may be called the "organising principle" of a specific VET system. At the same time, "individual" training infrastructures can only be reconstructed by referring to the culture and history of a specific country. Against this background the article depicts some of the crucial differences between France and Germany. The initial assumption is that in Germany the "vocational principle" has to be considered as the "organising principle" within an apprenticship-dominated system, both in terms of its didactical importance and with respect to the macro-structural environment of vocational training. In Germany, the chambers play a major role in the supervision of incompany training. The fact that in the school-based French system this component is no longer available is due to a specific history which also produced the typical French "meritocratic" attitude towards education and training.</dcterms:abstract>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2016-06-15T15:30:06Z</dc:date>
    <dc:creator>Deißinger, Thomas</dc:creator>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/46"/>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Nein
Begutachtet
Diese Publikation teilen