Learning environment and moral development : how university education fosters moral judgment competence in Brazil and two German-speaking countries

Lade...
Vorschaubild
Dateien
Schillinger_176632.pdf
Schillinger_176632.pdfGröße: 1.27 MBDownloads: 1119
Datum
2006
Autor:innen
Schillinger, Marcia
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
3-8322-5468-4
Bibliografische Daten
Verlag
Aachen : Shaker
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Publikationstyp
Dissertation
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Zusammenfassung

The aim of the present research is to investigate the relationship between learning environment opportunities — particularly role-taking and guided reflection — and moral judgment competence development in higher education students in Brazil and German-speaking countries. This is a cross-cultural and cross-sectional study. The sample consists of 1149 participants from three areas of study (psychology, business administration and medical school) in their first and final years of study. There are 618 participants from Brazil and 531 participants from two German-speaking countries. The instruments used are: a) Lind’s Moral Judgment Test (MJT) and b) ORIGIN/u questionnaire. The main results from this research are the following: 1a) Moral development is possible through higher education. 1b) Higher education per se, or years of education alone, are a necessary, although not a sufficient, condition to foster moral judgment competence. 1c) Moral judgment competence levels increase in groups where students are highly involved in integrated, not isolated, role-taking and guided reflection activities (a favorable learning environment). 1d) In opposition, an unfavorable learning environment leads to regression or stagnation of moral judgment competence. 2a) The hierarchical preference of moral stages (affective aspect of moral behavior) does not depend on culture or education. 2b) The cognitive aspect (moral judgment competence) reflects cultural as well as cognitive structural differences irrespective of culture. 3a) Moral judgment competence does not correlate with age and does not correlate with years of study when the variable learning environment is not controlled. 3b) It cannot be expected that high-competitive institutions per se stimulate moral judgment competence. 3c) Medical students present a regression and psychology students an increase of moral competence levels over their years of studies. 4) Moral judgment competence regression is possible: moral development does not follow an invariant upward and forward process as defended by Kohlberg (1984). 5) No gender differences are found when the variable education is controlled. This author suggests that educators consider two levels of intervention for the development of moral judgment competence — first, at a teacher professional development level and second, at the students’ level. The role-taking and guided reflection framework offers useful constructs for students’ and teacher education. However, it needs to be adapted and differentiated to respect the context of each area of study as well as individual and cultural differences.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

In der vorliegenden Arbeit wird der Zusammenhang zwischen der Lernumgebung — insbesondere der Möglichkeiten zu Verantwortungsübernahme und angeleiteter Reflexion — und der Entwicklung der moralischen Urteilsfähigkeit bei Studenten in Brasilien und in zwei deutschsprachigen Ländern untersucht. Dies ist eine interkulturelle Querschnittsstudie. An der Studie haben 1149 Studenten (618 aus Brasilien und 531 aus zwei deutschsprachigen Ländern) der Fachrichtungen Psychologie, Betriebswirtschaft und Medizin in ihrem ersten bzw. letzten Studienjahr teilgenommen. Zur Untersuchung wurden der Moralisches Urteil Test (MUT) und der ORIGIN/u-Fragebogen eingesetzt. Die wesentlichen Ergebnisse dieser Studie sind: 1a) Moralische Fähigkeiten können sich in Folge von höherer Bildung weiter entwickeln. 1b) Für die Entwicklung der moralischen Urteilsfähigkeit ist höhere Bildung eine notwendige, jedoch nicht eine hinreichende Voraussetzung. 1c) Die stärkste Zunahme der moralischen Urteilsfähigkeit wird bei Studenten festgestellt, die in Aktivitäten mit der Möglichkeit zu Verantwortungsübernahme und angeleiteter Reflexion eingebunden sind. Dies wird in dieser Arbeit als günstige Lernumgebung (favorable learning environment) bezeichnet. 1d) Im Kontrast hierzu kann eine ungünstige Lernumgebung (unfavorable learning environment) zu einer Stagnation oder sogar Regression der moralischen Urteilsfähigkeit führen. 2a) Die Präferenzhirarchie der moralischen Stufen (affektiver Aspekt des moralischen Verhaltens) ist unabhängig von Kultur und Bildung. 2b) Der kognitive Aspekt (moralische Urteilsfähigkeit) spiegelt sowohl kulturelle Unterschiede, als auch kognitive strukturelle Unterschiede unabhängig von der Kultur wieder. 3a) Ohne Berücksichtigung der Variablen Lernumgebung korreliert die moralische Urteilsfähigkeit nicht mit dem Alter und der Zahl der Studienjahre. 3b) Allein der Besuch einer zulassungsbeschränkten Bildungseinrichtung fördert nicht die moralische Urteilsfähigkeit. 3c) Bei Medizinstudenten wird über den Studienverlauf eine Regression, bei Psychologiestudenten eine Zunahme der moralischen Urteilsfähigkeit beobachtet. 4) Eine Regresion der moralischen Urteilsfähigkeit ist möglich. Anders als von Kohlberg (1984) vertreten, folgt die moralische Entwicklung nicht einen zwangsläufigen stetigen Aufwärtstrend. 5) Unter Berücksichtigung der Variablen Lernumgebung gibt es keine geschlechtsspezifischen Unterschiede. Aus den Ergebnissen dieser Studie lassen sich zwei Ansätze zur Förderung der moralischen Entwicklung auf Basis des Konzepts von Verantwortungsübernahme und angeleitete Reflexion ableiten — erstens über die Ausund Fortbildung von Lehrern und zweitens durch die direkte Förderung der Studenten. Dieses Konzept sollte jedoch unter Berücksichtigung sowohl von Studienrichtung, als auch von kulturellen Unterschieden individuell angepasst werden.

Fachgebiet (DDC)
150 Psychologie
Schlagwörter
Lernumwelt, moralisches Urteil, moralische Entwicklung, Bildung, moralische Kompetenz, Studenten, higher education, learning environment, moral development, moral competence, role-taking, guided reflection, Brazil, Germany, Switzerland
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Zitieren
ISO 690SCHILLINGER, Marcia, 2006. Learning environment and moral development : how university education fosters moral judgment competence in Brazil and two German-speaking countries [Dissertation]. Konstanz: University of Konstanz. Aachen : Shaker. ISBN 3-8322-5468-4
BibTex
@phdthesis{Schillinger2006Learn-17663,
  year={2006},
  publisher={Aachen : Shaker},
  title={Learning environment and moral development : how university education fosters moral judgment competence in Brazil and two German-speaking countries},
  author={Schillinger, Marcia},
  address={Konstanz},
  school={Universität Konstanz}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/17663">
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/17663/2/Schillinger_176632.pdf"/>
    <dc:creator>Schillinger, Marcia</dc:creator>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dc:publisher>Aachen : Shaker</dc:publisher>
    <dc:contributor>Schillinger, Marcia</dc:contributor>
    <dcterms:title>Learning environment and moral development : how university education fosters moral judgment competence in Brazil and two German-speaking countries</dcterms:title>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dc:language>eng</dc:language>
    <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/17663"/>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/17663/2/Schillinger_176632.pdf"/>
    <bibo:issn>3-8322-5468-4</bibo:issn>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2012-01-17T12:08:37Z</dcterms:available>
    <dcterms:abstract xml:lang="en">The aim of the present research is to investigate the relationship between learning environment opportunities — particularly role-taking and guided reflection — and moral judgment competence development in higher education students in Brazil and German-speaking countries. This is a cross-cultural and cross-sectional study. The sample consists of 1149 participants from three areas of study (psychology, business administration and medical school) in their first and final years of study. There are 618 participants from Brazil and 531 participants from two German-speaking countries. The instruments used are: a) Lind’s Moral Judgment Test (MJT) and b) ORIGIN/u questionnaire. The main results from this research are the following: 1a) Moral development is possible through higher education. 1b) Higher education per se, or years of education alone, are a necessary, although not a sufficient, condition to foster moral judgment competence. 1c) Moral judgment competence levels increase in groups where students are highly involved in integrated, not isolated, role-taking and guided reflection activities (a favorable learning environment). 1d) In opposition, an unfavorable learning environment leads to regression or stagnation of moral judgment competence. 2a) The hierarchical preference of moral stages (affective aspect of moral behavior) does not depend on culture or education. 2b) The cognitive aspect (moral judgment competence) reflects cultural as well as cognitive structural differences irrespective of culture. 3a) Moral judgment competence does not correlate with age and does not correlate with years of study when the variable learning environment is not controlled. 3b) It cannot be expected that high-competitive institutions per se stimulate moral judgment competence. 3c) Medical students present a regression and psychology students an increase of moral competence levels over their years of studies. 4) Moral judgment competence regression is possible: moral development does not follow an invariant upward and forward process as defended by Kohlberg (1984). 5) No gender differences are found when the variable education is controlled. This author suggests that educators consider two levels of intervention for the development of moral judgment competence — first, at a teacher professional development level and second, at the students’ level. The role-taking and guided reflection framework offers useful constructs for students’ and teacher education. However, it needs to be adapted and differentiated to respect the context of each area of study as well as individual and cultural differences.</dcterms:abstract>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2012-01-17T12:08:37Z</dc:date>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dcterms:issued>2006</dcterms:issued>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
July 20, 2006
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Begutachtet
Diese Publikation teilen