Berufsperspektive Scientist Practitioner für zukünftige nichtapprobierte klinische Neuropsycholog_innen : Zweigleisig zum Ziel

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2022
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Career Prospects for Future Nonlicensed Clinical Neuropsychologists as Scientist-Practitioners : The Double Track
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Zeitschriftenartikel
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Published
Erschienen in
Zeitschrift für Neuropsychologie. Hogrefe & Huber. 2022, 33(1), pp. 17-25. ISSN 1016-264X. eISSN 1664-2902. Available under: doi: 10.1024/1016-264X/a000351
Zusammenfassung

Die aktuellen Anpassungen im Psychologiestudium in Deutschland verändern die Qualifizierungswege von klinisch-neuropsychologisch Interessierten. Auch für potenzielle Nachwuchswissenschaftler_innen sind die Perspektiven über z. B. einen forschungsorientierten Master ohne Approbation noch unklar. Wir skizzieren einige Grenzen und Möglichkeiten angesichts der aktuellen Lage und schlagen eine kombinierte wissenschaftliche und klinisch-neuropsychologische Qualifizierung als Option vor. Dieses Modell könnte eine Brücke zwischen akademischen und patient_innenbezogenen Tätigkeitsfeldern bilden und die Sicherung angewandter Forschung stützen. Um aktuelle wissenschaftliche Standards für den Anwendungsbereich langfristig aufrechtzuerhalten und die neuropsychologische Versorgung zu stärken, müssen der zukünftige wissenschaftliche Nachwuchs und die Flexibilität in dessen Karriereplanung gefördert werden. Eine Limitation ist die noch unbestimmbare Umsetzbarkeit des Modells. Zuständigkeiten müssten geklärt, rechtliche Möglichkeiten evaluiert und ggf. das Modell um weitere Perspektiven ergänzt werden.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

The current comprehensive changes to the university psychology curriculum in Germany are also changing the qualification paths of those interested in clinical work. There is now a specialized master’s program leading to a license to practice. But not all students may want to – or they simply may not get the chance to – choose this clinical master’s program because of limited admissions. Presently, alternative pathways are unclear. For example, the perspectives and qualification paths via a research-oriented master’s degree in psychology (without the license to practice) are still unclear for potential junior scientists interested in the field of clinical neuropsychology. In this article, we outline the current situation from the viewpoint of a junior research group and propose a combined scientific and clinical neuropsychological qualification as an option for scientist-practitioners. Hypothetically, by exploiting synergies, this model (or an adapted version thereof) could form an important bridge between academic and patient-centered fields of practice and provide a pillar for securing applied research in clinical neuropsychology and health services. It seems essential to us that future young scientists will be fostered to secure new developments and recommendations, and to sustain state-of-the-art scientific standards for applied research. Further, a two-track internationalized model may ensure more flexibility in career planning for psychology graduates. The greatest limitation lies in the yet undetermined feasibility of the model, for which responsibilities would have to be clarified and legal options evaluated as well as potential extensions implemented as new occupational perspectives become evident. We put this model up for discussion based on the motivation outlined in this article.

Fachgebiet (DDC)
150 Psychologie
Schlagwörter
Forschungsorientierte Qualifikation Klinische Neuropsychologie, Scientist Practitioner, Internationales Zertifikat für Klinische Neuropsychologie, Karriereplanung in der Neuropsychologie, neuropsychologische Nachwuchsförderung
Konferenz
Rezension
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Zitieren
ISO 690LEIBINGER, Konstantin, Isabel BAUER, Milena S. GÖLZ, Sarah STOLL, Melanie TEMPFLI, Steffen ASCHENBRENNER, Jennifer RANDERATH, 2022. Berufsperspektive Scientist Practitioner für zukünftige nichtapprobierte klinische Neuropsycholog_innen : Zweigleisig zum Ziel. In: Zeitschrift für Neuropsychologie. Hogrefe & Huber. 2022, 33(1), pp. 17-25. ISSN 1016-264X. eISSN 1664-2902. Available under: doi: 10.1024/1016-264X/a000351
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