Protectionist High-Flyers : Special Interest Politics in the Airline Industry of the European Union

Lade...
Vorschaubild
Dateien
ThesisKOPS.pdf
ThesisKOPS.pdfGröße: 482.32 KBDownloads: 178
Datum
2003
Autor:innen
Kraft, Christian
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Publikationstyp
Masterarbeit/Diplomarbeit
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Zusammenfassung

This thesis argues that formal liberalization of service sectors is only a necessary but not a sufficient condition for increased competition. Service providers demand and governments supply providers with a certain level of protection, particularly in the form of financial state aid. On the basis of rent seeking and collective action considerations I argue that the level of protection partly depends upon the political power of established providers who defend their dominant position against potential rivals. These considerations are directly applied to the air transport sector of the European Union and empirically tested by means of ordered logit regression models. The results support the theoretical expectation that protectionism and hence the gap between liberalization and competition prevails particularly in markets where governments and airlines are closely connected in terms of equity stakes and personnel.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Zentrales Argument dieser Diplomarbeit ist, dass die formale Liberalisierung von europäischen Dienstleistungsindustrien eine notwendige, jedoch keine hinreichende Bedingung für zunehmenden Wettbewerb zwischen den Anbietern darstellt. Stattdessen besteht weiterhin ein erhebliches Maß an Protektionismus, insbesondere mittels Subventionierung vormals staatlicher Anbieter. Vor dem Hintergrund von Rent-Seeking und Kollektivhandlungstheorien argumentiere ich, dass die politische Macht etablierter Anbieter das Ausmaß an Protektion beeinflusst. Der Luftverkehrsmarkt der Europäischen Union dient der Überprüfung dieser Zusammenhänge. Die Ergebnisse der logistischen Regressionen unterstützen die theoretisch Erwartung, dass Protektionismus und somit die Kluft zwischen formaler Liberalisierung und de facto Wettbewerb besonders in jenen EU Märkten fortbesteht, in denen Airlines und Regierungen durch Aktienanteile und personelle Verflechtungen eng miteinander verknüpft sind.

Fachgebiet (DDC)
320 Politik
Schlagwörter
Political Economy, Liberalization, Air Transport, State Aid, Lobbying
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Zitieren
ISO 690KRAFT, Christian, 2003. Protectionist High-Flyers : Special Interest Politics in the Airline Industry of the European Union [Master thesis]
BibTex
@mastersthesis{Kraft2003Prote-4297,
  year={2003},
  title={Protectionist High-Flyers : Special Interest Politics in the Airline Industry of the European Union},
  author={Kraft, Christian}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/4297">
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dcterms:title>Protectionist High-Flyers : Special Interest Politics in the Airline Industry of the European Union</dcterms:title>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/4297"/>
    <dc:format>application/pdf</dc:format>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4297/1/ThesisKOPS.pdf"/>
    <dcterms:issued>2003</dcterms:issued>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4297/1/ThesisKOPS.pdf"/>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:13:25Z</dcterms:available>
    <dc:creator>Kraft, Christian</dc:creator>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/>
    <dc:contributor>Kraft, Christian</dc:contributor>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="eng">This thesis argues that formal liberalization of service sectors is only a necessary but not a sufficient condition for increased competition. Service providers demand and governments supply providers with a certain level of protection, particularly in the form of financial state aid. On the basis of rent seeking and collective action considerations I argue that the level of protection partly depends upon the political power of established providers who defend their dominant position against potential rivals. These considerations are directly applied to the air transport sector of the European Union and empirically tested by means of ordered logit regression models. The results support the theoretical expectation that protectionism   and hence the gap between liberalization and competition   prevails particularly in markets where governments and airlines are closely connected in terms of equity stakes and personnel.</dcterms:abstract>
    <dc:language>eng</dc:language>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:13:25Z</dc:date>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Begutachtet
Diese Publikation teilen