When Thinking It Means Doing It : Prefactual Thought In Self-handicapping Behavior
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Link zur Lizenz
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
People exhibit a variety of self-protective behavioral strategies to shield themselves from negative implications about their valued abilities and personality attributes. The present research examined one such self-protective strategy, self-handicapping, focusing on the cognitive processes associated with this behavior.
Self-handicapping involves the anticipation of a possible failure and the precautionary creation of obstacles to success (e.g., practice withdrawal or choice of a distracting environment) to use as an excuse if necessary. Self-handicapping evidently necessitates a certain amount of forethought to establish an excuse prior to the performance, for which prefactual thought plays a crucial role in identifying potential handicaps. Four studies investigated the causal role of prefactuals (i.e., thoughts about possible future outcomes) in self-handicapping.
It was specifically proposed that individuals who focused on prefactuals identifying ways their performance could be worse (i.e., downward) would subsequently engage in more self-handicapping behavior, compared to those focusing on prefactuals identifying ways their performance could be better (i.e., upward). Findings supported the predictions by indicating that those participants induced to consider downward prefactual thoughts subsequently showed more practice withdrawal and selection of a distracting environment before an important exam than did those induced to consider upward prefactual thoughts.
In addition, it was proposed that the effects of prefactual thought resulting in self-handicapping are consequential in that they negatively influence performance. Evidence is provided that partially supports this notion.
The present work entails studies conducted both in the laboratory as well as one field study that address these issues. The results are discussed in terms of extensions to work on self-handicapping and its possible underlying mechanisms, as well as prefactual thinking more generally.
Lastly, the circumstances under which strategies such as self-handicapping can be triggered are identified, ways of how it can be prevented are suggested, and new perspectives for future research are discussed.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Menschen zeigen viele den Selbstwert schützende Verhaltensstrategien, um negative Implikationen für ihnen wichtige Fähigkeiten und Eigenschaften abzuwenden. Die vorliegende Arbeit untersuchte eine dieser Strategien, die des Self-handicapping, unter genauer Betrachtung der mit diesem Verhalten assoziierten kognitiven Prozesse.
Self-handicapping setzt die Antizipation eines möglichen Versagens sowie das Schaffen eines Hindernisses auf dem Weg zum Erfolg in einer wichtigen Aufgabe (z.B. Übungsentzug oder die Wahl einer ablenkungsreichen Situation) voraus. Dieses Hindernis kann später, falls nötig, als Entschuldigung eingesetzt werden. Self-handicapping beinhaltet daher notwendigerweise ein gewisses Maß an Voraussicht, um eine solche Entschuldigung bereits vor der eigentlichen Leistungssituation zu etablieren. Gedanken, die man sich vor dem Eintreten einer Situation über deren Ausgang macht ( prefactual thoughts ), spielen hierbei eine entscheidende Rolle, da sie bei der Identifizierung möglicher Hindernisse helfen.
Im Besonderen wurde vorgeschlagen, dass Personen, die ihre Gedanken auf mögliche negative Ausgänge einer Leistungssituation vor deren Eintreten richten, im Vergleich zu Personen, die ihre Gedanken auf mögliche positive Ausgänge richten, vermehrtes Self-handicapping zeigen. Die Ergebnisse der vorliegenden Studien bestätigen diese Annahme, indem sie zeigen, dass Versuchsteilnehmer, die instruiert waren, sich Gedanken über negative Ausgänge einer Leistungssituation vorzustellen, im Folgenden mehr Übungsentzug an den Tag legten, als diejenigen Versuchsteilnehmer, die instruiert waren, sich Gedanken über positive Ausgänge einer Leistungssituation vorzustellen.
Zusätzlich wurde vorgeschlagen, dass das Auftreten von Self-handicapping aufgrund der Gedanken, die sich Personen vor dem Eintreten wichtiger Situationen machen, Konsequenzen für die darauf folgende Leistung hat. Die Daten der vorliegenden Studien unterstützen diese Vermutung teilweise.
Diese Arbeit enthält drei Laborstudien sowie eine Feldstudie, in welchen die genannten Fragen adressiert werden. Die Ergebnisse werden weiterhin im Hinblick auf mögliche Erweiterungen der Forschung im Bereich des Self-handicapping, sowie im Bereich der Einflussnahme antizipatorischer Gedanken auf zukünftiges Verhalten, diskutiert.
Zuletzt werden die Umstände, unter denen Strategien wie die des Self-handicapping eingesetzt werden, identifiziert, sowie Perspektiven möglicher zukünftiger Forschung aufgezeigt.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
FLAMM, Aneka, 2006. When Thinking It Means Doing It : Prefactual Thought In Self-handicapping Behavior [Dissertation]. Konstanz: University of KonstanzBibTex
@phdthesis{Flamm2006Think-11070, year={2006}, title={When Thinking It Means Doing It : Prefactual Thought In Self-handicapping Behavior}, author={Flamm, Aneka}, address={Konstanz}, school={Universität Konstanz} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/11070"> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/> <dc:format>application/pdf</dc:format> <dcterms:title>When Thinking It Means Doing It : Prefactual Thought In Self-handicapping Behavior</dcterms:title> <dc:contributor>Flamm, Aneka</dc:contributor> <dc:language>eng</dc:language> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11070/1/Flamm_Diss.pdf"/> <dc:creator>Flamm, Aneka</dc:creator> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dcterms:abstract xml:lang="eng">People exhibit a variety of self-protective behavioral strategies to shield themselves from negative implications about their valued abilities and personality attributes. The present research examined one such self-protective strategy, self-handicapping, focusing on the cognitive processes associated with this behavior.<br />Self-handicapping involves the anticipation of a possible failure and the precautionary creation of obstacles to success (e.g., practice withdrawal or choice of a distracting environment) to use as an excuse if necessary. Self-handicapping evidently necessitates a certain amount of forethought to establish an excuse prior to the performance, for which prefactual thought plays a crucial role in identifying potential handicaps. Four studies investigated the causal role of prefactuals (i.e., thoughts about possible future outcomes) in self-handicapping.<br />It was specifically proposed that individuals who focused on prefactuals identifying ways their performance could be worse (i.e., downward) would subsequently engage in more self-handicapping behavior, compared to those focusing on prefactuals identifying ways their performance could be better (i.e., upward). Findings supported the predictions by indicating that those participants induced to consider downward prefactual thoughts subsequently showed more practice withdrawal and selection of a distracting environment before an important exam than did those induced to consider upward prefactual thoughts.<br />In addition, it was proposed that the effects of prefactual thought resulting in self-handicapping are consequential in that they negatively influence performance. Evidence is provided that partially supports this notion.<br />The present work entails studies conducted both in the laboratory as well as one field study that address these issues. The results are discussed in terms of extensions to work on self-handicapping and its possible underlying mechanisms, as well as prefactual thinking more generally.<br />Lastly, the circumstances under which strategies such as self-handicapping can be triggered are identified, ways of how it can be prevented are suggested, and new perspectives for future research are discussed.</dcterms:abstract> <dcterms:issued>2006</dcterms:issued> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:25:17Z</dc:date> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/11070"/> <dcterms:alternative>Wenn Denken zu Handeln wird: Präfaktisches Denken im Self-handicapping</dcterms:alternative> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:25:17Z</dcterms:available> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11070/1/Flamm_Diss.pdf"/> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/43"/> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> </rdf:Description> </rdf:RDF>