Potentiale von Web-Videokonferenzsystemen bei akademischen Prüfungen

Lade...
Vorschaubild
Dateien
286_1.pdf
286_1.pdfGröße: 291.9 KBDownloads: 475
Datum
1999
Autor:innen
Püschel, Constantin
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Potentials of web video conference systems in academic oral tests
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Publikationstyp
Masterarbeit/Diplomarbeit
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Zusammenfassung

Distance Learning and the studies at virtual universities enjoy rising popularity and spreading due to better technical possibilities. Yet not only the process of learning but also examining could take place at two different localities in the future. The basic question this thesis is going to deal with is whether oral exams can be carried out as web videoconferences. The aspects to be dealt with are whether oral exams can pose an acceptable and equivalent alternative to face-to-face exams from a psychological, formal-legal and technical point of view.
In the psychological part the differences between conventional exams and tele exams are described as well as the effects with regard to perception. Simultaneously, recommendations for the behaviour during such exams and for the composition of the videoconference equipment are given.
In the chapter about the formal-legal perspective further demands to tele exams are formulated. They comprise the agreement of examiner and examinee about the test form, the perfect functioning of the equipment and connection of the conference, the prohibition of making direct expenses for the exam and the fulfilment of organizational demands.
In the technical part the hard- and software components of video conference systems, the importance and function of elementary standards, effects brought about by technical devices, problems and possible solutions are expounded.
A prospect to possible enlargements of videoconferencing systems in future exams, like the introduction of identification systems, increased possibilities of input by touch tablets and devices to record such conferences will follow the basic chapters.
In the evaluation at the end of the thesis it will be made clear that tele exams can be recommended at all costs for psychological reasons, with reservations for formal-legal reasons and under no circumstances for technical reasons at this very moment.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Distance Learning und das Studium an Virtuellen Universitäten erfreuen sich dank besserer technischer Möglichkeiten steigender Verbreitung und Beliebtheit. Doch nicht nur das Lernen,
sondern auch das Prüfen könnte in Zukunft räumlich disloziert geschehen. Die Kernfrage dieser
Diplomarbeit ist, ob mündliche Prüfungen als WebVideokonferenzen durchgeführt werden
können. Sie soll unter den Aspekten betrachtet werden, ob mündliche Prüfungen per
Videokonferenz aus psychologischer, formal-rechtlicher und technischer Sicht eine akzeptable
und äquivalente Alternative zu herkömmlichen mündlichen Prüfungen sind.
Im psychologischen Teil werden Unterschiede zwischen herkömmlichen Prüfungen und
Teleprüfungen beschrieben und Effekte hinsichtlich der Wahrnehmung gezeigt. Gleichzeitig
werden Empfehlungen für das Verhalten bei solchen Prüfungen und für den Aufbau des
Videokonferenzequipments gegeben. Im Kapitel über die formal-rechtliche Perspektive werden
weitere Anforderungen an Teleprüfungen formuliert, welche das Einverständnis von Prüfer und
Prüfling mit der Prüfungsform, das einwandfreie Funktionieren von Equipment und Konferenzverbindung, die Forderung nach Kostenfreiheit der Prüfung und die Erfüllung
organisatorischer Anforderungen umfassen. Im technischen Bereich werden die Hard- und
Softwarekomponenten von Videokonferenzsystemen, die Bedeutung und Funktion elementarer
Standards, technisch bedingter Effekte und Probleme sowie ihre Lösungsmöglichkeiten
dargelegt.
Es folgt ein Ausblick auf mögliche Erweiterungen von Videokonferenzsystemen bei zukünftigen
Prüfungen wie die Einführung von Identifikationssystemen, erweiterte Eingabemöglichkeiten
durch Grafiktabletts und Geräte zur Aufzeichnung von Konferenzen. In der Bewertung zum
Schluß wird erklärt, daß Teleprüfungen aus psychologischen Gründen durchaus, aus formal-rechtlichen
Gründen bedingt und aus technischer Sicht zum jetzigen Zeitpunkt nicht empfehlenswert sind.

Fachgebiet (DDC)
004 Informatik
Schlagwörter
WebVideokonferenz, academic oral test, video conference, internet
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Zitieren
ISO 690PÜSCHEL, Constantin, 1999. Potentiale von Web-Videokonferenzsystemen bei akademischen Prüfungen [Master thesis]
BibTex
@mastersthesis{Puschel1999Poten-6185,
  year={1999},
  title={Potentiale von Web-Videokonferenzsystemen bei akademischen Prüfungen},
  author={Püschel, Constantin}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/6185">
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/6185/1/286_1.pdf"/>
    <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/6185"/>
    <dc:contributor>Püschel, Constantin</dc:contributor>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T16:10:03Z</dc:date>
    <dcterms:alternative>Potentials of web video conference systems in academic oral tests</dcterms:alternative>
    <dcterms:issued>1999</dcterms:issued>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dc:format>application/pdf</dc:format>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/6185/1/286_1.pdf"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T16:10:03Z</dcterms:available>
    <dcterms:abstract xml:lang="eng">Distance Learning and the studies at virtual universities enjoy rising popularity and spreading due to better technical possibilities. Yet not only the process of learning but also examining could take place at two different localities in the future. The basic question this thesis is going to deal with is whether oral exams can be carried out as web videoconferences. The aspects to be dealt with are whether oral exams can pose an acceptable and equivalent alternative to face-to-face exams from a psychological, formal-legal and technical point of view.&lt;br /&gt;In the psychological part the differences between conventional exams and tele exams are described as well as the effects with regard to perception. Simultaneously, recommendations for the behaviour during such exams and for the composition of the videoconference equipment are given.&lt;br /&gt;In the chapter about the formal-legal perspective further demands to tele exams are formulated. They comprise the agreement of examiner and examinee about the test form, the perfect functioning of the equipment and connection of the conference, the prohibition of making direct expenses for the exam and the fulfilment of organizational demands.&lt;br /&gt;In the technical part the hard- and software components of video conference systems, the importance and function of elementary standards, effects brought about by technical devices, problems and possible solutions are expounded.&lt;br /&gt;A prospect to possible enlargements of videoconferencing systems in future exams, like the introduction of identification systems, increased possibilities of input by touch tablets and devices to record such conferences will follow the basic chapters.&lt;br /&gt;In the evaluation at the end of the thesis it will be made clear that tele exams can be recommended at all costs for psychological reasons, with reservations for formal-legal reasons and under no circumstances for technical reasons at this very moment.</dcterms:abstract>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dc:creator>Püschel, Constantin</dc:creator>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/36"/>
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/36"/>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dcterms:title>Potentiale von Web-Videokonferenzsystemen bei akademischen Prüfungen</dcterms:title>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Begutachtet
Diese Publikation teilen