Lokale Agenda 21 - deliberative Politik auf kommunaler Ebene

Lade...
Vorschaubild
Dateien
441_1.pdf
441_1.pdfGröße: 782.13 KBDownloads: 412
Datum
1999
Autor:innen
Lange, Katja
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Publikationstyp
Masterarbeit/Diplomarbeit
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Zusammenfassung

Since Alexis de Toqueville's study on democracy in the United States, municipalities are considered to be a school for democracy. Consequently, the academic and practical discussion on more citizen's participation in communal affairs takes place at the municipal level. This context makes also apparent the discrepancy between theory and praxis. Article 28 of the Agenda 21 (adopted at the Rio Summit of 1992) demands a permanent process of consultation between the citizen and the administration. In addition, it confers the realization of this goal to the municipalities. Within this framework, deliberative procedures -understood in the sense of Jürgen Habermas- are expected to contribute to an institutionalization of this consultation process.

These parameters set the framework for this thesis. Its aim is to scrutinize deliberative procedures of the German town Heidelberg in order to evaluate whether their impact can be considered as an effective means to raise the participation of citizens.

Part I analyzes the effects of deliberative procedures by means of using the scientific methods of an evaluation study. Part II develops a theoretical model which includes instruments of information, participation and cooperation. Furthermore, it identifies suitable procedures and classifies them in accordance to their possible effect. Part III is the first part of the evaluation report. It features the historical, political and economic situation of Heidelberg and relates these to the respective activities of divers municipal actors across time and space. Part IV summarizes the results of the study.
The evaluation study demonstrated that Heidelberg could further the level of participation of a majority of its citizens by means of a panoply of suitable procedures. The study concludes that deliberative politics in Heidelberg have been institutionalized successfully.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Seit Tocqueville gelten Kommunen als die Schule der Demokratie. Die Diskussion über mehr Bürgerbeteiligung wird daher nicht zuletzt auf kommunaler Ebene ge-führt. Interessant erscheint in diesem Zusammenhang allerdings die Diskrepanz zwischen Theorie und Praxis. In Artikel 28 der Agenda 21 (verabschiedet 1992 auf der Umweltkonferenz in Rio de Janeiro), der von einem 'dauerhaften Konsultatinsprozeß' zwischen Bürger und Verwaltung spricht, wurde entsprechend die Verantwortung für die Umsetzung dieser Maxime den Kommunen übertragen. Im Rahmen dessen könnten deliberative Verfahren - im Sinne von Habermas - zur Institutionalisierung und so zu mehr Bürgerbeteiligung beitragen.
Ziel der Diplomarbeit war daher die Überprüfung deliberativen Verfahren, um deren Wirkungen und letztendlich deren Effektivität im Bezug auf eine erhöhte Bürgerbeteiligung bewerten zu können.
Die Beurteilung der erkennbaren Wirkungen erfolgte mit wissenschaftlichen Methoden der Evaluationsforschung (Teil I). Für diese Analyse war es notwendig, ein theoretisches Modell der Informations-, Partizipations- und Kooperationsinstrumente zu entwerfen (Teil II). Dazu wurden die einzelnen Verfahren dargestellt und nach ihren möglichen Wirkungen klassifiziert. In dem sich anschließenden ersten Teil des Evaluationsberichtes (Teil III) wurde die geschichtliche, politische und wirtschaftliche Situation der Stadt Heidelberg in Zusammenhang mit den jeweiligen Aktivitäten der verschiedenen Akteure in den einzelnen Zeiträumen gebracht und einer Wirkungsanalyse unterzogen. Die Ergebnisse der Untersuchung wurden im zweiten Teil des Evaluationsberichtes (Teil IV) zusammengefaßt.
Die Untersuchung hat dabei gezeigt, daß durch die kontinuierliche Anwendung deliberativer Verfahren ein größerer Teil der Bevölkerung erreicht werden kann. Zumindest in diesem Fall kann von einer erfolgreichen Institutionalisierung deliberativer Politik gesprochen werden.

Fachgebiet (DDC)
320 Politik
Schlagwörter
Agenda 21, Lokale Agenda, Umweltkonferenz, Bürgerbeteiligung, deliberative Politik, Demokratietheorie, Zukunftswerkstatt, Stadtentwicklung, Deliberation, Citizens´ Initiative, Local Government Politics
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Zitieren
ISO 690LANGE, Katja, 1999. Lokale Agenda 21 - deliberative Politik auf kommunaler Ebene [Master thesis]
BibTex
@mastersthesis{Lange1999Lokal-4129,
  year={1999},
  title={Lokale Agenda 21 - deliberative Politik auf kommunaler Ebene},
  author={Lange, Katja}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/4129">
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/>
    <dcterms:issued>1999</dcterms:issued>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dc:creator>Lange, Katja</dc:creator>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4129/1/441_1.pdf"/>
    <dc:format>application/pdf</dc:format>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4129/1/441_1.pdf"/>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:10:30Z</dc:date>
    <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/4129"/>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <dcterms:abstract xml:lang="eng">Since Alexis de Toqueville's study on democracy in the United States, municipalities are considered to be a school for democracy. Consequently, the academic and practical discussion on more citizen's participation in communal affairs takes place at the municipal level. This context makes also apparent the discrepancy between theory and praxis. Article 28 of the Agenda 21 (adopted at the Rio Summit of 1992) demands a permanent process of consultation between the citizen and the administration. In addition, it confers the realization of this goal to the municipalities. Within this framework, deliberative procedures -understood in the sense of Jürgen Habermas- are expected to contribute to an institutionalization of this consultation process.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;These parameters set the framework for this thesis. Its aim is to scrutinize deliberative procedures of the German town Heidelberg in order to evaluate whether their impact can be considered as an effective means to raise the participation of citizens.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Part I analyzes the effects of deliberative procedures by means of using the scientific methods of an evaluation study. Part II develops a  theoretical model which includes instruments of information, participation and cooperation. Furthermore, it identifies suitable procedures and classifies them in accordance to their possible effect. Part III is the first part of the evaluation report. It features the historical, political and economic situation of Heidelberg and relates these to the respective activities of divers municipal actors across time and space. Part IV summarizes the results of the study.&lt;br /&gt;The evaluation study demonstrated that Heidelberg could further the level of participation of a majority of its citizens by means of a panoply of suitable procedures. The study concludes that deliberative politics in Heidelberg have been institutionalized successfully.</dcterms:abstract>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:10:30Z</dcterms:available>
    <dc:contributor>Lange, Katja</dc:contributor>
    <dcterms:title>Lokale Agenda 21 - deliberative Politik auf kommunaler Ebene</dcterms:title>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Begutachtet
Diese Publikation teilen