Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Wortfrequenz und Rechtschreibleistung

  • In dem Beitrag wird der Frage nachgegangen, inwiefern die Frequenz eines Wortes mit seiner orthographischen Richtigschreibung zusammenhangt. Werden häufige Wörter öfter und früher richtig geschrieben? Und welche Rolle spielt dabei die orthographische Regelhaftigkeit der Wortstrukturen? Unter Zuhilfenahme maschineller Analyseverfahren aus der Großstudie "Automatisierte Rechtschreibdiagnostik" (Fay/Berkling/Stüker 2012) werden diesbezuglich über 1000 Schülertexte von Klasse 2 bis 8 untersucht. Im Ergebnis werden zum einen einige Annahmen, die bislang vor allem auf Erfahrungswerten aus der sprachdidaktischen Arbeit fußten, empirisch bestätigt, zum anderen werden sie hinsichtlich spezifischer Rechtschreibphänomene differenziert und erweitert.
  • In this paper, we explore the question to what extent the frequency of а word is related to its orthographically correct spelling. Аrе frequent words written correctly earlier and more often? And which role does the degree of the orthographic regularity of word structures play in this context? With the help of the automatic analytical methods introduced in the broad study "Automatisierte Rechtschreibdiagnostik" ('Automatic Spelling Error Classification') (Fay/Berkling/Stüker 2012), more than 1000 freely written texts of school students from grades 2 to 8 are investigated in this regard. As а result, we - at the one hand - aim at empirically confirming several assumptions, which аrе mainly based оn experience values from language-didactical work until now. On the other hand, we differentiate and expand the assumptions with respect to specific phenomena of orthography.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author:Johanna Fay, Katrin Hein, Masood Ghayoomi
URN:urn:nbn:de:bsz:mh39-43880
ISSN:0027-514X
Parent Title (German):Muttersprache
Document Type:Article
Language:German
Year of first Publication:2015
Date of Publication (online):2015/11/20
Publicationstate:Veröffentlichungsversion
Reviewstate:Peer-Review
Volume:125
Issue:2
First Page:156
Last Page:170
DDC classes:400 Sprache / 430 Deutsch
Open Access?:ja
Leibniz-Classification:Sprache, Linguistik
Linguistics-Classification:Computerlinguistik
Linguistics-Classification:Quantitative Linguistik
Licence (German):License LogoUrheberrechtlich geschützt