Optimierungsmöglichkeiten für Nachhilfeunterricht

Language
de
Document Type
Doctoral Thesis
Issue Date
2005-02-11
Issue Year
2005
Authors
Kessel, Martin van
Editor
Abstract

In the social sciences tutoring and private lessons have hardly been researched. The first part of this dissertation is devoted to the current state of research and demonstrates, by reference to two foreign studies, that more scholarly attention should be paid to tutoring. In the second part, five psychological theories, time on task, dealing with basic knowledge / skills, individual benchmarking, self-controlled learning and teaching learning strategies, are identified. They can be assumed to explain procedures in private lessons. In this way one can posit subjective theories of what motivates private tutors to act as they do in their lessons: A cluster analysis of these subjective theories reveals four different profiles. Tutoring lessons have been systematically videotaped to show how improvement of procedures in private lessons can be investigated.

Abstract

Die Erforschung von Nachhilfeunterricht (NU) ist in der pädagogischen Forschung weitgehend vernachlässigt. Der erste Teil der Arbeit befasst sich mit dem aktuellen Forschungsstand und belegt anhand zweier Auslandsstudien, dass die Thematik mehr im Zentrum des (internationalen) Forschungsinteresses gehört. Anhand von fünf Theorien aus der psychologischen Forschung, die als erklärungsmächtig für Nachhilfeunterricht betrachtet werden können (Time on task, individuelle Bezugsnormierung, selbstkontrolliertes Lernen, Umgang mit Grundwissen, Vermitteln von Lernstrategien) werden im zweiten Teil anhand der Erhebung subjektiver Theorien, Unterschiede in der praktischen Umsetzung ausgemacht. Anhand einer Clusteranalyse können vier verschiedene Profile von Nachhilfelehrern ermittelt werden. Über systematische Videoanalysen wird exemplarisch veranschaulicht, wie Effektivität von Nachhilfeunterricht erforscht werden kann.

DOI
Document's Licence
Zugehörige ORCIDs