Heidelberger Lautdifferenzierungstest H-LAD und Basiskompetenzen für Lese-Rechtschreibleistungen BAKO 1-4 bei jugendlichen Sprachheilschülern

Language
de
Document Type
Doctoral Thesis
Issue Date
2009-12-07
Issue Year
2009
Authors
Tutsch, Melanie
Editor
Abstract
  1. Summary 2.1. Objective: This work is part of an extensive scientific project that tries to establish a set of standard criteria for the admission to vocational training centers for speech-impaired people. The “Heidelberger Sound Discrimination Test (H-LAD)” and the “Base Competence for School Years 1-4 test (BAKO 1-4)” is evaluated in terms of suitability for the identification of central auditory processing disorders CAPD in students of speech therapy schools. 2.2. Patients and Methods: In this study 74 students of the speech therapy school in Nuremberg, ranging from 7th to 9th grade were examined. The age ranged in between 12.10 to 17.04 years and 16 of the probands were of female and 58 of male gender. During the examination 36 of the students were currently attending the 7th grade, 24 the 8th grade and 14 the 9th grade. The mother tongue of the majority of the students (65 students) was German, only 9 of the probands declared to have another first language (Russian, Italian, Romanes, Hungarian, Turkish, Greek and Armenian). All participants were previously tested for normal otoscopic findings and normal hearing. The nonverbal intelligence of the students was examined with the German Version of the Standard Progressive Matrices established by Raven and the results were in a normal range. The main examination was carried out with the Heidelberger Sound Discrimination Test (H-LAD) and the Base Competence for School Years 1-4 test (BAKO 1-4). The H-LAD test basically consists of two subtests and is designed to measure auditory-kinaesthetic perceptual discrimination acuity. That means that this method is mainly utilized to distinguish between the several causes of dyslexia. In the clinical routine the H-LAD is a standard method in CAPD diagnostics. The BAKO 1-4 is subdivided in 7 tests and examines the phonological and metaphonological skills of elementary school children. 2.3. Results: The testing of the dependence between both, the H-LAD total value and its results of the subtests with the age and the class level of the probands show after Bonferroni-Revision no statistically significant correlation. After Bonferroni-Revision, also the analysis of the BAKO results does not indicate a statistically significant correlation to the class level. The direct comparison of the mean values and their standard deviation of both methods (total values and results of subtests of H-LAD and BAKO 1-4) points out no evidence of a significant correlation. Considering all these surveys, both tests measure different yet similar parameters of the auditive perception. Consequently both methods cannot be replaced by each other but are suitable to complement one another. 2.4. Practical Conclusions: The H-LAD and BAKO 1-4 tests are suitable as a measurement for the comprehension performance in quiet and noisy environments in CAPD diagnostics and can be used as decision guidance for the access to speech therapy school.
Abstract
  1. Zusammenfassung 1.1. Hintergrund und Ziele: Eignung des „Heidelberger Lautdifferenzierungstest H-LAD“ und „Basiskompetenzen für Lese-Rechtschreibleistungen BAKO 1-4“ für die Anwendung bei jugendlichen Sprachheilschülern als Teil der Abklärung einer auditiven Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörung AVWS. 1.2. Probanden und Methoden: Untersucht wurden 74 Sprachheilschüler der 7. bis 9. Jahrgangsstufe im Alter von 12,10 bis 17,04 Jahren, 16 Mädchen und 58 Jungen. Zum Untersuchungszeitpunkt waren alle Probanden Schüler der Schule zur individuellen Sprachförderung in Nürnberg. Von den Probanden besuchten 36 die 7. Schuljahrgangsstufe, 24 die 8. und 14 die 9. Stufe. Von den Studienteilnehmern gaben 65 Deutsch als ihre Muttersprache an, 9 Teilnehmer hatten eine andere Muttersprache (Russisch, Italienisch, Rumänisch, Ungarisch, Türkisch, Griechisch und Armenisch). Alle Probanden wiesen einen normalem otoskopischen Befund und ein normales Tonhörvermögen auf. Die nonverbale Intelligenz aller Versuchspersonen lag nach der Prüfung mit den Standard Progressive Matrices von Raven in ihrer deutschen Version im Normbereich. Die Untersuchung erfolgte mit dem Heidelberger Lautdifferenzierungstest H-LAD und Basiskompetenzen für Lese-Rechtschreibleistungen BAKO 1-4. Der aus zwei Untertests bestehende Heidelberger Lautdifferenzierungstest H-LAD dient der Prüfung auditiv-kinästhetischer Wahrnehmungstrennschärfe. Nach seiner genuinen Zielsetzung wird er im Wesentlichen bei der Differenzierung der Ursachen von Lese-Rechtschreibschwächen eingesetzt. Im klinischen Umfeld ist er jedoch ein „Standardverfahren“ der AVWS- Diagnostik. Der in 7 Subtests aufgeteilte. BAKO 1-4 prüft phonologische und metaphonologische Fähigkeiten von Grundschulkindern. 1.3. Ergebnisse: Bei der Prüfung der Abhängigkeit sowohl des H-LAD-Gesamtwertes als auch seiner einzelnen Subskalen fand sich nach Bonferroni-Korrektur weder ein statistisch signifikanter Zusammenhang mit dem Lebensalter noch mit der Klassenstufe. Auch die Untersuchung der BAKO-Werte in Abhängigkeit von der Klassenstufe ergab nach Bonferroni-Korrektur keinen statistisch signifikanten Zusammenhang. Im direkten Vergleich der Mittelwerte und Standardabweichungen, sowohl der Gesamtwerte als auch der einzelnen Subtests beider Testverfahren miteinander konnte keine signifikante Korrelation festgestellt werden. Demnach messen die beiden Testverfahren den erhobenen Befunden zufolge unabhängige Größen, auch wenn sie im Detail sehr ähnliche Kategorien der auditiven Wahrnehmung prüfen. Nach rein methodischen Kriterien kann also keines der Verfahren durch das jeweils andere ersetzt werden. 1.4. Praktische Schlussfolgerungen: Sowohl der Heidelberger Lautdifferenzierungstest H-LAD als auch die Basiskompetenzen für Lese-Rechtschreibleistungen BAKO 1-4 sind für die AVWS-Diagnostik geeignet und als Parameter des Zuganges zu einem Berufsbildungswerk BBW für jugendliche Sprachheilschüler anwendbar.
DOI
Document's Licence
Faculties & Collections
Zugehörige ORCIDs