Customer experience in B2C and B2B interactions : a holistic and multidimensional perception [cumulative dissertation]

  • Die kumulative Dissertation befasst sich im Rahmen der holistischen Customer Experience (CX) zum einen mit unterbewussten Einflussfaktoren auf die CX und wie negative Effekte in diesem Zusammenhang gelindert werden können. Zum anderen wird die Customer Experience von einer Business-to-Business Perspektive analysiert. Insgesamt umfasst die Dissertation vier Beiträge: Beitrag 1: Stereotypes in Services – A Systematic Literature Review to Move from Scattered Insights to Generalizable Knowledge Beitrag 2: Overcoming Vulnerability: Channel Design Strategies to Alleviate Vulnerability Perceptions in Customer Journeys Beitrag 3: Are You Right for the Job? The Influence of Service Provider Stereotypes on Customer’s Willingness to Engage in Co-Production Beitrag 4: The Business-to-Business Customer Experience – An aggregated Company Experience Based on Multiple Department and Employee Journeys Basierend auf der Annahme, dass die Customer Experience im Rahmen vieler Einflussfaktoren auch durch soziale Standards, Normen undDie kumulative Dissertation befasst sich im Rahmen der holistischen Customer Experience (CX) zum einen mit unterbewussten Einflussfaktoren auf die CX und wie negative Effekte in diesem Zusammenhang gelindert werden können. Zum anderen wird die Customer Experience von einer Business-to-Business Perspektive analysiert. Insgesamt umfasst die Dissertation vier Beiträge: Beitrag 1: Stereotypes in Services – A Systematic Literature Review to Move from Scattered Insights to Generalizable Knowledge Beitrag 2: Overcoming Vulnerability: Channel Design Strategies to Alleviate Vulnerability Perceptions in Customer Journeys Beitrag 3: Are You Right for the Job? The Influence of Service Provider Stereotypes on Customer’s Willingness to Engage in Co-Production Beitrag 4: The Business-to-Business Customer Experience – An aggregated Company Experience Based on Multiple Department and Employee Journeys Basierend auf der Annahme, dass die Customer Experience im Rahmen vieler Einflussfaktoren auch durch soziale Standards, Normen und Ideale beeinflusst werden kann, konzentriert sich der erste Artikel auf die Wirkung von Stereotypen in Dienstleistungsinteraktionen. Der Literaturüberblick identifiziert dabei zahlreiche Auswirkungen von Stereotypen, stellt dabei jedoch fest, dass Maßnahmen, um diese Auswirkungen zu mildern deutlich weniger untersucht wurden. Vor diesem Hintergrund untersucht der zweite Beitrag konzeptionell wie das Channel Management dazu beitragen kann, die CX von benachteiligten Kundengruppen zu verbessern. Der dritte Beitrag adressiert eine weitere Forschungslücke die in Beitrag 1 identifiziert wurde, nämlich fehlende Einblicke in den Prozess, wie soziale Beurteilungen zu negativen Kundenerlebnissen führen. Mittels zweier Studien zeigt der Beitrag, dass Kunden auf Grund von Stereotypen weniger bereit sind mit Mitarbeitern zu interagieren, was den Erfolg der Dienstleistungserbringung gefährdet. Der vierte Beitrag nimmt eine deutlich abweichende Perspektive im Rahmen der CX ein und untersucht die bisher wenig beachtete CX in einem gewerblichen Business-to-Business Kontext.show moreshow less
  • Within the framework of the holistic customer experience (CX), the cumulative dissertation investigates on the one hand subconscious factors influencing the CX and how negative effects can be alleviated in this context. On the other hand, the CX is analyzed from a business-to-business perspective. The dissertation is comprised of four articles: Article 1: Stereotypes in Services – A Systematic Literature Review to Move from Scattered Insights to Generalizable Knowledge Article 2: Overcoming Vulnerability: Channel Design Strategies to Alleviate Vulnerability Perceptions in Customer Journeys Article 3: Are You Right for the Job? The Influence of Service Provider Stereotypes on Customer’s Willingness to Engage in Co-Production Article 4: The Business-to-Business Customer Experience – An aggregated Company Experience Based on Multiple Department and Employee Journeys Based on the assumption that the customer experience can be influenced by social standards, norms and ideals, the first article focuses on the effectWithin the framework of the holistic customer experience (CX), the cumulative dissertation investigates on the one hand subconscious factors influencing the CX and how negative effects can be alleviated in this context. On the other hand, the CX is analyzed from a business-to-business perspective. The dissertation is comprised of four articles: Article 1: Stereotypes in Services – A Systematic Literature Review to Move from Scattered Insights to Generalizable Knowledge Article 2: Overcoming Vulnerability: Channel Design Strategies to Alleviate Vulnerability Perceptions in Customer Journeys Article 3: Are You Right for the Job? The Influence of Service Provider Stereotypes on Customer’s Willingness to Engage in Co-Production Article 4: The Business-to-Business Customer Experience – An aggregated Company Experience Based on Multiple Department and Employee Journeys Based on the assumption that the customer experience can be influenced by social standards, norms and ideals, the first article focuses on the effect of stereotypes in service interactions. The literature review identifies numerous effects of stereotypes, but notes that measures to mitigate these effects have been much less studied. Against this background, the second article examines conceptually how channel management can contribute to improving the CX of disadvantaged customer groups. The third paper addresses another research gap identified in paper 1, namely the lack of insight into the process of how social judgements lead to negative customer experiences. By means of two studies, the paper shows that customers are less willing to interact with employees due to stereotypes, which endangers the success of service delivery. The fourth article takes a significantly different perspective within the CX and examines the CX in a commercial business-to-business context.show moreshow less

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Metadaten
Author:Fleischer, Hannes
URN:urn:nbn:de:bvb:824-opus4-6138
Advisor:Prof. Dr. Hogreve, Jens, Prof. Dr. Gelbrich, Katja
Document Type:Doctoral thesis
Language of publication:Multiple languages
Online publication date:2020/07/02
Date of first Publication:2020/07/02
Publishing Institution:Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
Awarding Institution:Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Date of final examination:2020/06/18
Release Date:2020/07/02
Tag:Dienstleistung; Koproduktion; Stereotyp
Customer experience
GND Keyword:Business-to-Business-Marketing; Business-to-Consumer; Dienstleistungsbetrieb
Faculty:Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften
License (German):License LogoKeine Lizenz - es gilt das deutsche Urheberrecht
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