Hußtegge, Ralf (2011) Selbstreguliertes Wollen als Bedingung für Studienerfolg an der Universität. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview


Volltext (4Mb)

Abstract

An einer Stichprobe mit N=1044 Studierenden wird dysfunktionales Aufschiebeverhalten, funktionale Initiative und Misserfolgsbewältigung im Studium untersucht. Es werden psychometrische Skalen zur volitionalen Handlungs- vs. Lageorientierung im Studium in Anlehnung an den HAKEMP (Kuhl, 1990) und zu volitionalen Strategien im Studium mit hinreichender Güte entwickelt. Differentielle Wirkungsweisen der Handlungs- vs. Lageorientierung im Studium, des Studieninteresses sowie der Prüfungsängstlichkeit auf Studienleistung und Studienfortschritt werden in regressionsanalytischen Auswertungen bestätigt. Für die Vordiplomsnote sowie die Zeitdauer bis zum Vordiplom wird der Bezug zum Persönlichkeitsmerkmal Gewissenhaftigkeit in Strukturgleichungsmodellen hergestellt. Die Ergebnisse werden vor dem Hintergrund der Handlungskontrolltheorie von Kuhl (1983, 2001) sowie der Theorie der Persönlichkeits-System-Interaktionen von Quirin & Kuhl (2009) diskutiert.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

Within a sample of N =1044 students dysfunctional procrastination, functional initiative and failure management in academic studying is examined. The development of psychometric scales of action- versus state-orientation concerning academic studies in regard to the HAKEMP (Kuhl, 1990) and scales of action control strategies was confirmed. Differential influences of the variables “action- versus state-orientation”, “interest concerning academic studies” and “test anxiety” on the “achieved grade” and “time needed to master successfully the intermediate examination” were determined. A further structural equation modelling provided the relation between the variable “time needed to master the intermediate exam” in combination with the “grade awarded” and the personality variable “conscientiousness”. The results are discussed on the basis of the action control theory (Kuhl, 1983, 2001) and in regard to the theory of person-system-interaction (Quirin & Kuhl, 2009).

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: Volition , Handlungsorientierung , Lageorientierung , Prokrastination
Controlled Keywords: Wollen , Studium , Selbstregulation
Subjects: Philosophy and psychology > Psychology
Divisions: School of Educational and Social Sciences > Department of Educational Sciences
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:27
Last Modified: 18 Nov 2013 12:12
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/1197
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-12766
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...