Thuns, Manfred (2003) Zur Bedeutung der Lebensweltorientierung in der Jugendhilfe: Herausforderungen an Pädagogik und Psychologie. PhD, Universität Oldenburg.

[img]
Preview
- Accepted Version

Volltext (1353Kb)

Abstract

Eine Zäsur im Modernisierungsprozess der Jugendhilfe stellen die Strukturmaximen der Hilfen zur Erziehung auf der Rechtsgrundlage des KJHG dar. Zur zentralen Kategorie wird die Lebensweltorientierung. Mit ihr wurde der Suchtmittelkonsum von Jugendlichen zum Thema der öffentlichen Erziehung. In der Suchtprävention steht dabei die Förderung psychosozialer Gesundheit im Vordergrund. Suchtpräventive Konzepte bedürfen dazu einer entwicklungs- und gesundheitspsychologischen Fundierung. Die suchtpräventiven Strategien finden sich in der Praxis der Jugendhilfe in einem psychologisch fundierten und sozialpädagogisch motivierten Bildungsverständnis. Die Effizienz derartiger Konzepte beruht auf der Beziehung als basaler Erfahrung. Lebensweltorientierung meint hier einen Ansatz von Bildung im Kontext sozial erzeugter Selbst- und Weltentwürfe und eine Nähe zu gemeindepsychologischen Konzepten. Unter ökonomischen Aspekten ist die Lebensweltperspektive auch der Schutz effizienter, emotional überschaubarer Beziehung vor institutionellen Verhältnissen und ihres Aufgehens in einem administrativ determinierten Sozialraumkonzept.

["eprint_fieldname_abstract_plus" not defined]

The guiding principles of educational assistance founded on the legal basis of the KJHG represent a highlight in the process of the modernisation of youth aid. Social setting has become a central category. With it drug use of juveniles became a concern of public education. Preventing addiction is well to the fore in the advancement of psycho-social health. Concepts of preventing addiction require a foundation in developmental and health psychology. Prevention measures in the youth aid must be founded on psychological foundations and pedagogically-based conceptions of education. The efficacy of such conceptions is based on relationships serving as a source of basic experience. Orientation in one's personal environment means a concept of education in the context of socially constructed notions of self and world and needs to be connected with community psychology. Seen from an economic perspective, orientation in one's personal environment is also the protection of an efficient, emotionally comprehensive relationship from administrative influences in a controlled social environment.

Item Type: Thesis (PhD)
Uncontrolled Keywords: [Keine Schlagwörter von Autor/in vergeben.]
Controlled Keywords: Jugendhilfe, Kinder- und Jugendhilfegesetz
Subjects: Social sciences > Social problems, social services, insurance
Divisions: Faculty of Mathematics and Science > Old Fachbereich 5 - Philosophy, Psychology, Sports Science (until 2003)
School of Humanities and Social Sciences > Old Fachbereich 5 - Philosophy, Psychology, Sports Science (until 2003)
Date Deposited: 17 Jan 2013 14:16
Last Modified: 06 Dec 2013 08:37
URI: https://oops.uni-oldenburg.de/id/eprint/257
URN: urn:nbn:de:gbv:715-oops-2870
DOI:
Nutzungslizenz:

Actions (login required)

View Item View Item

Document Downloads

More statistics for this item...