Sawatzky, Alla (2020). Messung der statistischen Kompetenz in der Hochschulausbildung am Beispiel des Statistical Reasoning Assessment. PhD thesis, Universität zu Köln.

[img]
Preview
PDF
Sawatzky_2020_Dissertation.pdf - Accepted Version

Download (7MB) | Preview

Abstract

In der Arbeit wird das ins Deutsche übersetzte Statistical Reasoning Assessment (SRA, Garfield, 2003) hinsichtlich seiner Eignung zur Erfassung statistischer Kompetenz bewertet. Da die Messintention des SRA (statistical reasoning) als Konstrukt, Lehrziel oder kognitiver Prozess verstanden werden kann, erfolgte die Validierung hinsichtlich dieser drei Aspekte. Das Instrument wurde in vier Stichproben (Psychologiestudierende im ersten und zweiten Semester, n = 31 und n = 51, Sonderpädagogikstudierende, n = 277, sowie Masterstudierende mit wenig statistischem Vorwissen, n = 34) jeweils zu Beginn und am Ende einer einsemestrigen Statistiklehrveranstaltung eingesetzt. Zusätzlich zum SRA wurden kognitive Leistungsmaße (mathematische Fertigkeiten, deduktives Schließen, Figurreihenfortsetzungsaufgaben) sowie Einstellungen zu Statistik (Survey of Attitudes Towards Statistics) erhoben. Die explorativen und konfirmatorischen faktoriellen Analysen des SRA für die 8 Stichproben ergaben keine klaren Hinweise auf eine erwartete ein-, vier- oder achtdimensionale Struktur für das correct statistical reasoning. Der Vergleich der Summe gelöster Items und Itemschwierigkeiten zwischen Stichproben (Psychologie vs. Sonderpädagogik, Master) und im Zeitverlauf (Beginn vs. Ende des Semesters) ergaben nur für Studierende der Psychologie im ersten Semester niedrige bis moderate Effekte. Korrelations- und Regressionsanalysen zeigten für den SRA-Wert am Ende des Semesters geringe inkrementelle Varianzaufklärung durch Figurreihenfortsetzungsaufgaben über andere kognitive Maße, Einstellungen zu Statistik sowie den SRA-Wert zu Beginn des Semesters hinaus. Insgesamt ließen sich wenige Hinweise auf die Inhaltsvalidität, die konvergente und diskriminante Konstrukt- sowie Lehrzielvalidität beobachten. Auf Basis der Ergebnisse wird eine Empfehlung für die Konstruktion eines validen Instruments zur Erfassung von Statistikkompetenz aufgezeigt.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated title:
TitleLanguage
Measuring statistical competence in higher education using the example of the Statistical Reasoning AssessmentEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
This dissertation evaluates a German version of the Statistical Reasoning Assessment (SRA, Garfield, 2003) with regard to its suitability for assessing statistical competence. Since statistical reasoning as defined by the SRA can be understood as a construct, a learning objective or a cognitive process, validity is analysed with respect to these three aspects. Data was collected in four samples (psychology students in the first and second semesters, n = 31 and n = 51, special education students, n = 277, as well as master students with little statistical knowledge, n = 34) at the beginning and end of a one-semester statistics course. In addition to the SRA, students completed cognitive performance tasks (mathematical, deductive reasoning, and pattern matching tasks) and rated their attitudes towards statistics (Survey of Attitudes Towards Statistics). The exploratory and confirmatory factor analyses of the SRA for the 8 samples did not provide clear evidence for a hypothesized one-, four- or eight-dimensional structure for correct statistical reasoning. Comparisons of the number of correctly answered items and item difficulties between samples (psychology vs. special education, Master) and over time (beginning vs. end of the semester) showed low to moderate effects only for first semester psychology students. Results from correlation and regression analyses suggested that pattern matching tasks uniquely account for small incremental proportion of variance in SRA scores at the end of the semester when all other predictors (other cognitive measures, attitudes towards statistics and the SRA score at the beginning of the semester) are controlled. Overall, evidence for content, convergent and discriminant validity of the SRA seems to be limited for both, statistical reasoning as a constuct and as a learning objective. On the basis of the results, a recommendation for the construction of a valid instrument to measure statistical competence is presented.UNSPECIFIED
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Sawatzky, AllaUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-106270
Date: 2020
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Heilpädagogik und Rehabilitation
Subjects: Psychology
Education
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
statistische Kompetenz, Hochschullehre, Statistical Reasoning AssessmentUNSPECIFIED
Date of oral exam: 31 January 2020
Referee:
NameAcademic Title
Rietz, ChristianProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/10627

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item