Gerhard, Kristina ORCID: 0000-0003-4526-8433, Kaspar, Kai ORCID: 0000-0002-5092-6798, Rüth, Marco ORCID: 0000-0002-9923-002X, Jäger-Biela, Daniela ORCID: 0000-0001-8017-6564 and König, Johannes ORCID: 0000-0003-3374-9408 (2022). Technologisch-pädagogisches Wissen (TPK) und Technologisch-pädagogische Ausbildungsinhalte (TP OTL): Dokumentation der Instrumente für die Kompetenzmessung und Erfassung von Lerngelegenheiten bei (angehenden) Lehrkräften. Documentation.

Full text not available from this repository.

Abstract

Im Projekt „Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS)“ der Universität zu Köln wurden ein Testinstrument zum technologisch-pädagogischen Wissen (TPK) und ein Instrument zu technologisch-pädagogischen Ausbildungsinhalten (TP OTL) entwickelt. Das Testinstrument zum TPK dient zur Wirksamkeitsprüfung von bildungswissenschaftlichen Lerngelegenheiten auf professionelles Wissen (angehender) Lehrkräfte zu Anforderungen der digitalen Bildung. Das Testinstrument besteht aus 34 geschlossenen Testaufgaben im Single-Choice-Format zu drei Kompetenzbereichen (Lehr-Lern-Prozess, Leistungsbeurteilung und Lernen der Lernenden) mit jeweils zwei Inhaltsbereichen von technologisch-pädagogischem Wissen. Der Test zum TPK wurde pilotiert (n = 117 und n = 237) und die IRT Skalierung der Items weist gute Item-Kennwerte auf (gewichtete Abweichungsquadrate für die Items liegen zwischen .80 und 1.20, durchschnittliche Item-Diskrimination über .38, EAP-Reliabilität, vergleichbar mit Cronbachs Alpha, von .83). Im Rahmen eines Reviews mit Expert*innen (n = 17) wurde die Inhaltsvalidität geprüft, indem die Expert*innen eine Relevanzeinschätzung der Items sowie eine Einschätzung und Bewertung der Inhaltsdimensionen und kognitiven Anforderungen vornahmen. Das Instrument zu TP OTL dient zur Erfassung von wahrgenommenen technologisch-pädagogischen Ausbildungsinhalten im Studium. Das Instrument adressiert analog zum TPK-Test drei Kompetenzbereiche und umfasst 31 Items im dichotomen Antwortformat. Beide Instrumente sind geeignet für (angehende) Lehrkräfte aller Schulformen, Schulstufen und Unterrichtsfächer und können per Papier-Bleistift-Verfahren und/oder Online-Verfahren realisiert werden. In der Dokumentation sind für beide Instrumente u. a. die Beschreibung des Konzepts, die Items und die Kodier- und Auswertungsanleitungen enthalten. Die Dokumentation ist auf Anfrage verfügbar bei Prof. Dr. Johannes König (johannes.koenig@uni-koeln.de).

Item Type: Preprints, Working Papers or Reports (Documentation)
Translated title:
TitleLanguage
Technological Pedagogical Knowledge (TPK) and Technological Pedagogical Opportunities to Learn (TP OTL): Documentation of the instruments for competence measurement and assessment of learning opportunities for (pre-service) teachersEnglish
Translated abstract:
AbstractLanguage
In the project “Heterogenität und Inklusion gestalten – Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS)” at the University of Cologne, a test instrument for technological pedagogical knowledge (TPK) and an instrument for technological pedagogical opportunities to learn (TP OTL) were developed. The TPK test instrument is used to test the effectiveness of technological pedagogical content opportunities to learn on (pre-service) teachers’ professional knowledge of digital education requirements. The test instrument consists of 34 closed-ended test items in single-choice format on three competency areas (instructional process, assessment, and student learning), each with two content areas of technological pedagogical knowledge. The test on the TPK was piloted (n = 117 and n = 237) and the IRT scaling analysis has good item characteristics (weighted mean square of each item, between .80 and 1.20, item discrimination index on average .38, EAP-reliability, comparable to Cronbach’s alpha, of .83). In the course of an expert review (n = 17), the content validity was tested in that the experts evaluated the relevance of the items as well as of the content dimensions and cognitive demands. The instrument for TP OTL is used to assess technological-pedagogical training content that students have encountered in the course of study. In analogy to the TPK test, the instrument addresses three competence areas and comprises 31 items in a dichotomous response format. Both instruments are appropriate for (pre-service) teachers of all types of schools, school levels and subjects and can be implemented in paper-pencil and/or online format. The documentation for both instruments includes, inter alia, a description of the concept, the items, and instructions for coding and evaluation. The documentation is available on request from Prof. Dr. Johannes König (johannes.koenig@uni-koeln.de).English
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Gerhard, Kristinakristina.gerhard@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-4526-8433UNSPECIFIED
Kaspar, Kaikkaspar@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-5092-6798UNSPECIFIED
Rüth, Marcomarco.rueth@uni-koeln.deorcid.org/0000-0002-9923-002XUNSPECIFIED
Jäger-Biela, Danieladaniela.jaeger-biela@uni-koeln.deorcid.org/0000-0001-8017-6564UNSPECIFIED
König, Johannesjohannes.koenig@uni-koeln.deorcid.org/0000-0003-3374-9408UNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-610824
Date: May 2022
Language: German
Faculty: Faculty of Human Sciences
Divisions: Faculty of Human Sciences > Department Erziehungs- und Sozialwissenschaften
Faculty of Human Sciences > Department Psychologie
Subjects: Education
Technology (Applied sciences)
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
Testinstrument; Technologisch-pädagogisches Wissen; Technologisch-pädagogische Ausbildungsinhalte; Kompetenzmessung; Lerngelegenheiten; Lehrkräfte; LehrerbildungGerman
Test instrument; technological pedagogical knowledge; technological pedagogical opportunities to learn; competence measurement; learning opportunities; teachers; teacher educationEnglish
Related URLs:
Funders: Bundesministerium für Bildung und Forschung, Förderkennzeichen: 01JA1815
Projects: Zukunftsstrategie Lehrer*innenbildung (ZuS)
Refereed: No
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/61082

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item