Homberg-Schramm, Jessica (2018). “Colonised by Wankers”. Postcolonialism and Contemporary Scottish Fiction. PhD thesis, Universität zu Köln.

[img]
Preview
PDF
colonised-by-wankers..pdf - Published Version

Download (3MB)

Abstract

Has Scotland suffered from colonial oppression by England for the last 300 years? While historiography may give an answer in the negative, this study reveals that the contemporary Scottish novel is haunted by strong feelings, marked by perceptions of abjection and inferiorisation in response to constructing the English as dominating. Drawing from an unprecedented corpus of contemporary Scottish novels, this study explores the postcolonial in Scottish fiction in order to investigate the underlying discursive power relations that shape the Scottish literary imagination. As such, the study demonstrates that the analysis of Scottish national identity profits from this new angle of interpreting the Scottish novel as postcolonial. The analysis of discourses such as gender, class, space and place, and race reveals how the construction of the Scottish as marginalised permeates the width of the contemporary Scottish novel, by referring to diverse examples, such as James Kelman’s How late it was, how late or genre fiction, such as Ian Rankin’s Set in Darkness. Thus, this study provides an insightful reading in the wake of current political developments such as the Scottish independence referendum.

Item Type: Thesis (PhD thesis)
Translated abstract:
AbstractLanguage
In welchem Maße wird Schottland von einer 300jährigen englischen Hegemonie geprägt? Während die Historiographie nicht von faktischer Kolonialisierung ausgeht, offenbart diese Studie, dass der zeitgenössische schottische Roman durchzogen ist von eindringlichen Gefühlen der Erniedrigung und Inferiorität, die als Reaktion darauf entstehen, dass England als dominierend konstruiert wird.Anhand eines umfangreichen Korpus von zeitgenössischen schottischen Romanen untersucht diese Studie das Postkoloniale im schottischen Roman, um die zugrunde liegenden diskursiven Machtverhältnisse offenzulegen, die die schottische Imagination beeinflussen und formen. Die Studie demonstriert, dass die Analyse der schottischen nationalen Identität von diesem neuen Ansatz, den schottischen Roman als postkolonial zu analysieren, sehr profitieren kann. Die Analyse von Diskursen wie Gender, soziale Klasse, Space und Place sowie Race offenbart, wie die (eigene) Konstruktion der Schotten als marginalisierte Gruppe die gesamte Breite des zeitgenössischen schottischen Romans durchzieht. Dies wird anhand so unterschiedlicher Romane wie etwa James Kelmans »How late it was, how late« oder Genre-Literatur wie etwa Ian Rankins Kriminalroman »Set in Darkness« dargestellt. Somit kann diese Studie auch zum Verständnis aktueller politischer Entwicklungen wie etwa des schottischen Unabhängigkeitsreferendums beitragen.German
Creators:
CreatorsEmailORCIDORCID Put Code
Homberg-Schramm, Jessicajhombergschramm@gmail.comUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
URN: urn:nbn:de:hbz:38-81385
Date: 2018
Publisher: Köln: MAP
ISBN: 978-3-946198-28-4
Language: English
Faculty: Faculty of Arts and Humanities
Divisions: Faculty of Arts and Humanities > Fächergruppe 5: Moderne Sprachen und Kulturen > Englisches Seminar I
Subjects: English
Uncontrolled Keywords:
KeywordsLanguage
PostcolonialismEnglish
Scottish StudiesEnglish
Postcolonial StudiesEnglish
Postcolonial TheoryEnglish
Scottish FictionEnglish
Date of oral exam: 2016
Referee:
NameAcademic Title
Antor, HeinzProf. Dr.
Neumeier, BeateProf. Dr.
Refereed: Yes
URI: http://kups.ub.uni-koeln.de/id/eprint/8138

Downloads

Downloads per month over past year

Export

Actions (login required)

View Item View Item