Social Value Creation in Dynamic Networked Situations : Volume 2

Das Handbuch dokumentiert die Ergebnisse interdisziplinärer Forschung zu Phänomenen der Netzbildung und -entwicklung, der Entscheidungsunterstützung und der Entscheidungsfindung sowie der Modellierung und Planung der Koordination von Netzwerkakteuren - Organisationen oder Einzelpersonen – im Bereic...

Verfasser: Klein, Stefan
Bücker, Claudia
Ortt, Roland
FB/Einrichtung:FB 04: Wirtschaftswissenschaftliche Fakultät
Dokumenttypen:Buch
Medientypen:Text
Erscheinungsdatum:2016
Publikation in MIAMI:26.04.2017
Datum der letzten Änderung:13.04.2022
Reihe:Handbook on Networks in Innovation and Crisis Management, Bd. 2
Angaben zur Ausgabe:[Electronic ed.]
Schlagwörter:Networked crisis management; cyber crisis; identity management; emergency services; social media
Fachgebiet (DDC):330: Wirtschaft
Lizenz:CC BY-ND 3.0 DE
Sprache:English
Format:PDF-Dokument
URN:urn:nbn:de:hbz:6-64219710246
Weitere Identifikatoren:DOI: 10.17879/64219709075
Permalink:https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-64219710246
Onlinezugriff:nitim_handbook_v2_2016.pdf

Das Handbuch dokumentiert die Ergebnisse interdisziplinärer Forschung zu Phänomenen der Netzbildung und -entwicklung, der Entscheidungsunterstützung und der Entscheidungsfindung sowie der Modellierung und Planung der Koordination von Netzwerkakteuren - Organisationen oder Einzelpersonen – im Bereich des Krisenmanagement. Krisen sind disruptive Ereignisse von erheblichem Ausmaß, wie Naturkatastrophen oder Terrorakte, aber auch disruptive Innovationen. Band 2 des Handbuchs konzentriert sich auf organisatorische Facetten des Krisenmanagement am Beispiel von zwei Anwendungsfeldern: Cybersecurity und Rettungsdienste.

The handbook aims to codify, align and disseminate research results that focus on the phenomena of network formation and evolution, the decision support and decision-making, as well as the modelling and planning aimed at coordination of network actors - organizations or individuals – in crisis management. Whereby we refer to crises as disruptive events of significant magnitude, such as natural disasters, acts of terrorism but also disruptive innovation. This volume serves as a forum for researchers with an interest in social value creation in dynamic networked situations. It brings together scholars (and practitioners) from several disciplines and practices that want to understand social value creation: reactions of a network to disasters, and prevention of possible disasters within these networks. To that end they study various contexts such as the epidemic diffusion of a cyber crisis, the identity management to increase cyber security and the use of social media by the police to gather information and coordinate in case of disasters. This volume has theoretical roots in a variety of theoretical perspectives and disciplines such as diffusion modelling, IT security management and communication sciences.