Download full text
(391.6Kb)
Citation Suggestion
Please use the following Persistent Identifier (PID) to cite this document:
https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-52034-5
Exports for your reference manager
Repräsentation der Abwesenheit: Visualisierungen des Holocaust im sozialen Gedächtnis am Beispiel des Fotos vom Torhaus Auschwitz-Birkenau
Representation of absence: visualizations of the Holocaust in social memory by the example of the photo from the gatehouse of Auschwitz-Birkenau
[journal article]
Abstract
"Der vorliegende Beitrag geht von der Beobachtung aus, dass sich im kollektiven Gedächtnis an den Holocaust ein Set wiederholender Visualisierungen verfestigt hat. Bislang ist noch wenig darüber bekannt, inwiefern diese bildsymbolische Ordnung das visuelle Wissen im sozialen Alltag prägt und in welc... view more
"Der vorliegende Beitrag geht von der Beobachtung aus, dass sich im kollektiven Gedächtnis an den Holocaust ein Set wiederholender Visualisierungen verfestigt hat. Bislang ist noch wenig darüber bekannt, inwiefern diese bildsymbolische Ordnung das visuelle Wissen im sozialen Alltag prägt und in welcher Art und Weise es das Deuten und Wissen der Vergangenheit beeinflusst. Anhand der vergleichenden Analyse zweier Gesprächspassagen über das Foto des Torhauses von Auschwitz-Birkenau werden die Vergangenheitskonstruktionen der Interviewteilnehmer und der ihnen zugrundeliegende Rezeptionsstil rekonstruiert. Dabei richtet sich das Augenmerk auf die Frage, wie sich die Gruppen dem kulturellen Bedeutungszusammenhang des Bildes nähern und ihn erschließen." (Autorenreferat)... view less
"The starting point for this paper is the observation that a certain repertoire of repeatedly reproduced visualizations has been canonized in the collective memory of the Holocaust. Little is known about how this symbolic order shapes the visual knowledge in everyday social life and in which way it ... view more
"The starting point for this paper is the observation that a certain repertoire of repeatedly reproduced visualizations has been canonized in the collective memory of the Holocaust. Little is known about how this symbolic order shapes the visual knowledge in everyday social life and in which way it affects the interpretations and the knowledge of the past. The social constructions of the past and the procedures of reception are reconstructed on the basis of the comparative analysis of two passages about the photography of the Auschwitz-Birkenau gatehouse taken from different group discussions. Thereby the paper especially focuses on the question how the groups understand the cultural significance of the picture and how they give meaning to it." (author's abstract)... view less
Keywords
collective memory; persecution of Jews; Third Reich; genocide; picture; memory; iconology; symbol; knowledge; visualization; reception; reminiscence
Classification
Research Design
Document language
German
Publication Year
2016
Page/Pages
p. 41-57
Journal
Zeitschrift für Qualitative Forschung, 17 (2016) 1-2
Issue topic
Materiale Visuelle Soziologie
ISSN
2196-2146
Status
Published Version; peer reviewed