eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur

Geukes C, Stark L, Dockweiler C (2022)
Prävention und Gesundheitsförderung 17: 163-169.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
Download
OA 401.01 KB
Alternativer Titel
eHealth literacy as a basis for developing digital technologies in health promotion and prevention? A systematic literature overview
Abstract / Bemerkung
Background:
Digital technologies offer great potential for prevention and health promotion in terms of the availability of information and the individualized and needs-oriented design of content. However, it must be possible for the users to understand and apply them within setting-based prevention and organisational change. The concept of eHealth literacy brings together various determinants of this.
Objective and methodology:
In order to gain insight into the use of the eHealth literacy concept in research on digital technologies for health promotion and prevention, a systematized literature search was conducted. The databases Medline, CINAHL, SocINDEX, PsycINFO, Psyndex, IEEE Xplore, BASE and Web of Science were searched.
Results:
A total of 35 articles that focus on the concept of health literacy in relation to digital technologies were identified. The results show a marginal scientific discussion of the concept. So far, there is no adaptation of digital technology to the health literacy of users. This leads to a shortened perspective and to unused potential. Conclusion There is an urgent need to develop and apply an evidence-based eHealth literacy concept in order to modify digital technologies and health information target group-specific and resource-oriented and to use them in settings.
Stichworte
eHealth literacy; Health information; Digital application; Technology; Health promotion
Erscheinungsjahr
2022
Zeitschriftentitel
Prävention und Gesundheitsförderung
Band
17
Seite(n)
163-169
ISSN
1861-6755
eISSN
1861-6763
Finanzierungs-Informationen
Open-Access-Publikationskosten wurden durch die Universität Bielefeld im Rahmen des DEAL-Vertrags gefördert.
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2956025

Zitieren

Geukes C, Stark L, Dockweiler C. eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur. Prävention und Gesundheitsförderung . 2022;17:163-169.
Geukes, C., Stark, L., & Dockweiler, C. (2022). eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur. Prävention und Gesundheitsförderung , 17, 163-169. https://doi.org/10.1007/s11553-021-00858-5
Geukes, Cornelia, Stark, Lea, and Dockweiler, Christoph. 2022. “eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur”. Prävention und Gesundheitsförderung 17: 163-169.
Geukes, C., Stark, L., and Dockweiler, C. (2022). eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur. Prävention und Gesundheitsförderung 17, 163-169.
Geukes, C., Stark, L., & Dockweiler, C., 2022. eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur. Prävention und Gesundheitsförderung , 17, p 163-169.
C. Geukes, L. Stark, and C. Dockweiler, “eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur”, Prävention und Gesundheitsförderung , vol. 17, 2022, pp. 163-169.
Geukes, C., Stark, L., Dockweiler, C.: eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur. Prävention und Gesundheitsförderung . 17, 163-169 (2022).
Geukes, Cornelia, Stark, Lea, and Dockweiler, Christoph. “eHealth Literacy als Grundlage zur Entwicklung digitaler Technologien in der Gesundheitsförderung und Prävention? Eine systematische Übersicht der Literatur”. Prävention und Gesundheitsförderung 17 (2022): 163-169.
Alle Dateien verfügbar unter der/den folgenden Lizenz(en):
Creative Commons Namensnennung 4.0 International Public License (CC-BY 4.0):
Volltext(e)
Access Level
OA Open Access
Zuletzt Hochgeladen
2022-07-28T06:53:02Z
MD5 Prüfsumme
b9746cec1ed3e9afa81e34941f83397c


Material in PUB:
Teil von PUB Eintrag
Export

Markieren/ Markierung löschen
Markierte Publikationen

Open Data PUB

Web of Science

Dieser Datensatz im Web of Science®
Suchen in

Google Scholar