Parteipolitische Ämterpatronage in der Ministerialbürokratie der Bundesländer
Dateien
Datum
Autor:innen
Herausgeber:innen
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
URI (zitierfähiger Link)
Internationale Patentnummer
Link zur Lizenz
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Titel in einer weiteren Sprache
Publikationstyp
Publikationsstatus
Erschienen in
Zusammenfassung
Ministerial bureaucrats are promoted before a looming election defeat. After a change of government the top positions are assigned to own party-members. These are common practices if one believes the press, the respective opposition and large parts of the political science and jurisprudence. Up to now, empirical studies are rare. The study at hand attempts to bridge this gap. The initial point is the idea that because of the tenure of the German civil servants, a new government has to systematically create new positions after an election in order to recruit loyal followers for the top positions. The job hierarchy should systematically rise before elections due to Versorgungspatronage . After a review of the available studies on party political patronage these hypotheses are tested with a new, self-constructed data set which contains information about the number of civil servants in twelve salary classes (A15 B10) in ten old German Laender from 1959 to 2004 and about the party political allocation of all Laender ministries in this period. The thesis arrives at the partly surprising conclusion that party political patronage in connection with government changes can only seldom be observed. The general opinion in the scientific literature that patronage is a common phenomena and results in an inflation of the civil service with each change of government must be rejected. The reasons for the tremendous expansion of the civil service have rather to be found apart from party political patronage.
Zusammenfassung in einer weiteren Sprache
Vor einer drohenden Wahlniederlage werden noch schnell die Ministerialbeamten befördert, nach einem Regierungswechsel die Spitzenpositionen nach dem Parteibuch neu besetzt. Glaubt man der Presse, der jeweiligen Opposition und großen Teilen der Politik- und Rechtswissenschaft, sind diese Praktiken gang und gäbe. Empirische Untersuchungen sind bisher äußerst selten. Die vorliegende Arbeit möchte diese Lücke schließen. Ausgangspunkt ist die Überlegung, dass eine neue Regierung, die per Herrschaftspatronage die Schaltstellen in der Verwaltung mit eigenen Gefolgsleuten besetzen will, nach der Wahl systematisch neue Stellen schaffen muss, weil sie die vorhandenen Beamten nicht einfach entlassen kann. Außerdem sollte sich der Stellenkegel vor Wahlen aufgrund von Versorgungspatronage systematisch nach oben verschieben. Nach einem Überblick über die bisher vorliegenden Studien, werden diese Hypothesen mit Hilfe eines neu erstellten Datensatzes überprüft, der Angaben zu den Stellenzahlen in jeweils 12 Besoldungsgruppen (A15 B10) aus zehn alten Bundesländern von 1959 bis 2004 sowie die parteipolitische Besetzung aller Landesministerien in diesem Zeitraum enthält. Die Arbeit kommt zu dem teils überraschenden Ergebnis, dass parteipolitische Ämterpatronage im Zusammenhang mit Wahlen und Regierungswechseln nur sehr selten beobachtet werden kann. Die in der wissenschaftlichen Literatur vorherrschende Ansicht, Ämterpatronage sei ein weit verbreitetes Phänomen und führe mit jedem Regierungswechsel zu einer weiteren Aufblähung des öffentlichen Dienstes muss verworfen werden. Die Gründe für die enorme Expansion des öffentlichen Dienstes sind stattdessen abseits von parteipolitischer Ämterpatronage zu suchen.
Fachgebiet (DDC)
Schlagwörter
Konferenz
Rezension
Zitieren
ISO 690
WETTENGEL, Philip, 2005. Parteipolitische Ämterpatronage in der Ministerialbürokratie der Bundesländer [Master thesis]BibTex
@mastersthesis{Wettengel2005Parte-4136, year={2005}, title={Parteipolitische Ämterpatronage in der Ministerialbürokratie der Bundesländer}, author={Wettengel, Philip} }
RDF
<rdf:RDF xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/" xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#" xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/" xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#" xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/" xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/4136"> <dc:language>deu</dc:language> <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4136/1/Wettengel.pdf"/> <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/4136/1/Wettengel.pdf"/> <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/> <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/4136"/> <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:12:46Z</dc:date> <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/> <dc:creator>Wettengel, Philip</dc:creator> <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/> <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-24T10:12:46Z</dcterms:available> <dc:contributor>Wettengel, Philip</dc:contributor> <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/> <dcterms:abstract xml:lang="eng">Ministerial bureaucrats are promoted before a looming election defeat. After a change of government the top positions are assigned to own party-members. These are common practices if one believes the press, the respective opposition and large parts of the political science and jurisprudence. Up to now, empirical studies are rare. The study at hand attempts to bridge this gap. The initial point is the idea that because of the tenure of the German civil servants, a new government has to systematically create new positions after an election in order to recruit loyal followers for the top positions. The job hierarchy should systematically rise before elections due to Versorgungspatronage . After a review of the available studies on party political patronage these hypotheses are tested with a new, self-constructed data set which contains information about the number of civil servants in twelve salary classes (A15 B10) in ten old German Laender from 1959 to 2004 and about the party political allocation of all Laender ministries in this period. The thesis arrives at the partly surprising conclusion that party political patronage in connection with government changes can only seldom be observed. The general opinion in the scientific literature that patronage is a common phenomena and results in an inflation of the civil service with each change of government must be rejected. The reasons for the tremendous expansion of the civil service have rather to be found apart from party political patronage.</dcterms:abstract> <dcterms:title>Parteipolitische Ämterpatronage in der Ministerialbürokratie der Bundesländer</dcterms:title> <dcterms:issued>2005</dcterms:issued> <dcterms:alternative>Party patronage in the ministerial bureaucracy at land-level</dcterms:alternative> <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/42"/> <dc:rights>terms-of-use</dc:rights> <dc:format>application/pdf</dc:format> </rdf:Description> </rdf:RDF>