Visuelle Soziologie : eine fotografische Ethnografie zu Veränderungen im kubanischen Alltagsleben

Lade...
Vorschaubild
Dateien
Doktorarbeit_Teil_2_Kommentarband_Aug06.pdf
Doktorarbeit_Teil_2_Kommentarband_Aug06.pdfGröße: 408.29 KBDownloads: 2769
Doktorarbeit_Teil_1_Bildband_Aug06.pdf
Doktorarbeit_Teil_1_Bildband_Aug06.pdfGröße: 18.49 MBDownloads: 313
Datum
2005
Autor:innen
Tinapp, Sybilla
Herausgeber:innen
Kontakt
ISSN der Zeitschrift
Electronic ISSN
ISBN
Bibliografische Daten
Verlag
Schriftenreihe
Auflagebezeichnung
DOI (zitierfähiger Link)
ArXiv-ID
Internationale Patentnummer
Angaben zur Forschungsförderung
Projekt
Open Access-Veröffentlichung
Open Access Green
Sammlungen
Core Facility der Universität Konstanz
Gesperrt bis
Titel in einer weiteren Sprache
Visual Sociology A Photographic Ethnography of Changes in Everyday Life in Cuba
Forschungsvorhaben
Organisationseinheiten
Zeitschriftenheft
Publikationstyp
Dissertation
Publikationsstatus
Published
Erschienen in
Zusammenfassung

In this present study we attempt to reorientate the Visual Sociology on an empirical basis. Up to now, in Visual Sociology, Visual Ethnology as well as Anthropology, a camera or a cine camera has prevailingly been used as auxiliary means which only supported an illustrated the general data collecting process. In Visual Sociology, one has scarcely dealt with text/image respectively image/text relation, although in the entire sociologic fieldwork not only linguistic data, but also visual data, that is to say "observation data" (which certainly almost ever is transformed into written text), play an important role. None the less it is little appreciated.

We propose a new approach in a methodical-methodological as well as theoretical aspect. Similar to how "thick description" (Clifford Geertz 1983) trusts in speech, a methodology of 'photographic visual concentration' is based on the seeing, observation and on (concentrated) visualisation of observations. A former representative of social-documental photography serves here as a role model: August Sander (1929), who in his 'sociological' documentation of the German society used the analytical typological potential of photography. As it was for Sander, the here chosen photographic procedure is not focused on the arbitrary snapshot, but, as agreed with actors, is aimed at the methodically controlled capture of their typical postures their self-representations in typical situations an environments.

This new approach of a Visual Sociology as a 'Photographic Visual Concentration' will be demonstrated and tested in a case study: by visual typologies of everyday life transformation processes in Cuba. The case study results in a self-contained and pure visual end product. This book of images contains exclusively sequences of photographs without any kind of explanatory textual gloss as to when and where the photos were taken or any further text comment. This form has motivated this project: our primary aim has been to discern in a case study the possibilities or the limits and more broadly speaking the usability of 'image-through-image-interpretation' and knowledge transfer detached from written text and speech, and by doing so, to test on the basis of a 'photographic visual concentration' sociology as "observation science".

Of course the procedure for 'Photographic Visual Concentration' we are suggesting does not preclude a linguistic interpretation at a later date. Besides the book of images, there is a second volume with comments, from which the reader gets information related to it: on the state of research, on the theoretical and methodical approach, on the process of the research project and on the strength and weaknesses of the tested photo-ethnographic procedure. In addition, the reader is provided in the last chapter with social-historical and situational context information in order to better understand the historic context of the photos in the book of images. Certainly, direct information or assistance of interpretation is not given for any single picture.

Zusammenfassung in einer weiteren Sprache

Mit der vorliegenden Untersuchung wird der empirisch gestützte Versuch einer Neuorientierung der 'visuellen Soziologie' unternommen. Bislang wurden in der visuellen Soziologie wie auch in der visuellen Ethnologie und Anthropologie der Fotoapparat oder auch die Filmkamera überwiegend als technische Hilfsmittel eingesetzt, die den allgemeinen Datenerhebungsprozess lediglich unterstützen und illustrieren. Auch in der 'visuellen Soziologie' hat man sich bisher kaum mit dem Text/Bild bzw. Bild/Text-Verhältnis beschäftigt und das, obwohl in der gesamten soziologischen Feldforschung nicht nur sprachliche Daten, sondern auch visuelle Daten, nämlich Beobachtungsdaten, die allerdings fast immer allesamt in schriftlich fixierte Textprotokolle umgewandelt werden, für die soziologische Analyse und Interpretation eine bedeutende, aber wenig gewürdigte Rolle spielen.

Es wird sowohl methodisch-methodologisch als auch theoretisch ein neuer Ansatz vorgeschlagen. Ähnlich wie sich die "dichte Beschreibung" (Clifford Geertz 1983) auf die Sprache verlässt, wird hier in einer Methodologie der 'visuellen, fotografischen Verdichtung' auf das Sehen, die Beobachtung und das (verdichtende) Visualisieren von Beobachtungen gesetzt. Hierbei dient ein früherer Vertreter der sozialdokumentarischen Fotografie als Vorbild: August Sander (1929), der in seiner 'soziologischen' Dokumentation der deutschen Gesellschaft das analytische Typisierungspotential der Fotografie genutzt hat. Genau wie bei Sander ist auch in dem hier gewählten fotografischen Verfahren nicht der willkürliche Schnappschuss das Ziel, sondern in Absprache mit den Akteuren ein methodisch kontrolliertes Erfassen ihrer typischen Posen, ihrer Selbstdarstellungen in typischen Situationen und Milieus.

Dieser Neuansatz einer visuellen Soziologie als 'visueller fotografischer Verdichtung' wird in einer Fallstudie demonstriert und getestet: an den visuellen Typisierungen von alltäglich-lebensweltlichen Transformationsprozessen in Kuba. Am Ende dieser Fallstudie steht ein eigenständiges und rein visuelles Endprodukt der ethnografischen Untersuchung. Dieser Bildband besteht ausschließlich aus in Bildsequenzen angeordneten Fotografien. Auf jeglichen Textkommentar wurde bewusst verzichtet. Gerade darin bestand der Reiz dieses Unternehmens: anhand einer solchen Fallstudie die Möglichkeiten bzw. die Grenzen und ganz allgemein einfach die Brauchbarkeit einer vom Schrifttext und Sprache abgelösten 'Bild-durch-Bild-Interpretation' und Wissensvermittlung auf der Grundlage 'visueller fotografischer Verdichtung' für die Soziologie als Beobachtungswissenschaft zu testen und zu erkennen.

Getrennt vom Bildband liegt ein Kommentarband vor, in dem der Leser Informationen erhält zu Forschungsstand, zum theoretischen und methodischen Ansatz, zum Forschungsverlauf und zu den Stärken und Schwächen des getesteten foto-ethnografischen Verfahrens. Außerdem werden dem Leser im letzten Kapitel sozialhistorische, situationsbezogene Kontextinformationen angeboten, die eine zeitgeschichtliche Einordnung der Fotografien aus dem Bildband ermöglichen. Allerdings sind es keine direkten Informationen oder Interpretationshilfen zu einzelnen Bildern.

Fachgebiet (DDC)
300 Sozialwissenschaften, Soziologie
Schlagwörter
Ethnographie, Visuelle Soziologie, August Sander, Visual Sociology, Ethnography, Photography, Cuba, Every-Day-Life
Konferenz
Rezension
undefined / . - undefined, undefined
Zitieren
ISO 690TINAPP, Sybilla, 2005. Visuelle Soziologie : eine fotografische Ethnografie zu Veränderungen im kubanischen Alltagsleben [Dissertation]. Konstanz: University of Konstanz
BibTex
@phdthesis{Tinapp2005Visue-11683,
  year={2005},
  title={Visuelle Soziologie : eine fotografische Ethnografie zu Veränderungen im kubanischen Alltagsleben},
  author={Tinapp, Sybilla},
  address={Konstanz},
  school={Universität Konstanz}
}
RDF
<rdf:RDF
    xmlns:dcterms="http://purl.org/dc/terms/"
    xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
    xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#"
    xmlns:bibo="http://purl.org/ontology/bibo/"
    xmlns:dspace="http://digital-repositories.org/ontologies/dspace/0.1.0#"
    xmlns:foaf="http://xmlns.com/foaf/0.1/"
    xmlns:void="http://rdfs.org/ns/void#"
    xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#" > 
  <rdf:Description rdf:about="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/11683">
    <dspace:isPartOfCollection rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/34"/>
    <dcterms:isPartOf rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/server/rdf/resource/123456789/34"/>
    <dcterms:abstract xml:lang="eng">In this present study we attempt to reorientate the Visual Sociology on an empirical basis. Up to now, in Visual Sociology, Visual Ethnology as well as Anthropology, a camera or a cine camera has prevailingly been used as auxiliary means which only supported an illustrated the general data collecting process. In Visual Sociology, one has scarcely dealt with text/image respectively image/text relation, although in the entire sociologic fieldwork not only linguistic data, but also visual data, that is to say "observation data" (which certainly almost ever is transformed into written text), play an important role. None the less it is little appreciated.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;We propose a new approach in a methodical-methodological as well as theoretical aspect. Similar to how "thick description" (Clifford Geertz 1983) trusts in speech, a methodology of 'photographic visual concentration' is based on the seeing, observation and on (concentrated) visualisation of observations. A former representative of social-documental photography serves here as a role model: August Sander (1929), who in his 'sociological' documentation of the German society used the analytical typological potential of photography. As it was for Sander, the here chosen photographic procedure is not focused on the arbitrary snapshot, but, as agreed with actors, is aimed at the methodically controlled capture of their typical postures their self-representations in typical situations an environments.&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;This new approach of a Visual Sociology as a 'Photographic Visual Concentration' will be demonstrated and tested in a case study: by visual typologies of everyday life transformation processes in Cuba. The case study results in a self-contained and pure visual end product. This book of images contains exclusively sequences of photographs without any kind of explanatory textual gloss as to when and where the photos were taken or any further text comment. This form has motivated this project: our primary aim has been to discern in a case study the possibilities or the limits and more broadly speaking the usability of 'image-through-image-interpretation' and knowledge transfer detached from written text and speech, and by doing so, to test on the basis of a 'photographic visual concentration' sociology as "observation science".&lt;br /&gt;&lt;br /&gt;Of course the procedure for 'Photographic Visual Concentration' we are suggesting does not preclude a linguistic interpretation at a later date. Besides the book of images, there is a second volume with comments, from which the reader gets information related to it: on the state of research, on the theoretical and methodical approach, on the process of the research project and on the strength and weaknesses of the tested photo-ethnographic procedure. In addition, the reader is provided in the last chapter with social-historical and situational context information in order to better understand the historic context of the photos in the book of images. Certainly, direct information or assistance of interpretation is not given for any single picture.</dcterms:abstract>
    <dcterms:title>Visuelle Soziologie : eine fotografische Ethnografie zu Veränderungen im kubanischen Alltagsleben</dcterms:title>
    <dcterms:rights rdf:resource="https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11683/2/Doktorarbeit_Teil_1_Bildband_Aug06.pdf"/>
    <dc:format>application/pdf</dc:format>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11683/2/Doktorarbeit_Teil_1_Bildband_Aug06.pdf"/>
    <dc:language>deu</dc:language>
    <bibo:uri rdf:resource="http://kops.uni-konstanz.de/handle/123456789/11683"/>
    <dcterms:hasPart rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11683/1/Doktorarbeit_Teil_2_Kommentarband_Aug06.pdf"/>
    <dc:rights>terms-of-use</dc:rights>
    <dcterms:alternative>Visual Sociology   A Photographic Ethnography of Changes in Everyday Life in Cuba</dcterms:alternative>
    <dcterms:issued>2005</dcterms:issued>
    <dcterms:available rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:35:59Z</dcterms:available>
    <dc:date rdf:datatype="http://www.w3.org/2001/XMLSchema#dateTime">2011-03-25T09:35:59Z</dc:date>
    <foaf:homepage rdf:resource="http://localhost:8080/"/>
    <void:sparqlEndpoint rdf:resource="http://localhost/fuseki/dspace/sparql"/>
    <dspace:hasBitstream rdf:resource="https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/123456789/11683/1/Doktorarbeit_Teil_2_Kommentarband_Aug06.pdf"/>
    <dc:contributor>Tinapp, Sybilla</dc:contributor>
    <dc:creator>Tinapp, Sybilla</dc:creator>
  </rdf:Description>
</rdf:RDF>
Interner Vermerk
xmlui.Submission.submit.DescribeStep.inputForms.label.kops_note_fromSubmitter
Kontakt
URL der Originalveröffentl.
Prüfdatum der URL
Prüfungsdatum der Dissertation
February 16, 2006
Finanzierungsart
Kommentar zur Publikation
Allianzlizenz
Corresponding Authors der Uni Konstanz vorhanden
Internationale Co-Autor:innen
Universitätsbibliographie
Begutachtet
Diese Publikation teilen